مثلث مالی : بخش دوم نشست کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران – سعید عبداللهی، مشاور معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبات و رویکرد دولت به مقوله ترانزیت در سالهای گذشته، گفت: در اوایل دهه هفتاد قانون عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید و دو سال بعد این قانون اجرایی شد. قبل از تصویب آییننامه اجرایی سه نوع کالای ممنوعه مشخص شد. در سال ۱۳۷۷ بند ساماندهی و هماهنگی به عهده وزارت راه و ترابری با هماهنگی گمرک ناجا و وزارت امور خارجه قرار داده شد و در سال ۱۳۸۷ دولت با توجه به اهمیت ترانزیت کارگروهی با مسئولیت وزارت راه و ترابری وقت، دادگستری، وزارت صنعت، امور خارجه و اقتصاد به منظور ساماندهی و هماهنگی توسعه و تشویق امر ترانزیت تشکیل داد که این کارگروه در یک ماه دو تا سه جلسه برگزار میکرد و مسایل این حوزه را مورد پیگیری قرار میداد.
وی با اشاره به تعلیق شوراها در دولت دهم، توضیح داد: با تعلیق شوراها تصمیم بر لغو این کارگروه نیز گرفته شد که بعد از آن با پیگیریها مکرر این مسئولیت به معاونت حمل و نقل و اقتصاد داده شد.
بنبیمه حق شرکتهای حمل و نقلی است
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاریسازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به برخی ابهامات مورد استفاده شرکتهای حمل و نقلی از بنبیمه، گفت: کسانی که ادعا میکنند، بنبیمه حق شرکتهای حمل و نقلی نیست، حتی یک بار هم قانون عبور کالای خارجی از قلمرو کشور را نخواندهاند. در تبصره ۴ ماده۱۰ این قانون آمده است که وجهالضمان موضوع این ماده به صورت سپرده نقدی، ضمانتنامه بانکی بوده و برای شرکتهای حمل و نقل بینالمللی موضوع تبصره (۲) این ماده علاوه بر موارد فوق ضمانتنامههای تضامنی بانکی یا بیمهنامههای معتبر به جای وجهالضمان عبور کالا پذیرفته میشود. بنابراین، حق شرکتهای حمل و نقلی است که از بنبیمه استفاده کنند.
وی سپس با اشاره به محدودیتهای داخلی در مورد ترانزیت، گفت: کشورهای منطقه نیز در حال رقابت با ما هستند و سرمایهگذاریهای کلانی در این زمینه به انجام رساندهاند. به نحوی که مزیتهای نسبی ایران به لحاظ جغرافیایی در حال از دست رفتن است و ما در حال واگذاری این رقابت هستیم. در واقع کسانی که عامل تضعیف ترانزیت ایران در داخل هستند، به تقویت رقیب کمک میکنند.
در ادامه جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه ایران در سه حوزه نفت، گردشگری و حمل و نقل و ترانزیت دارای پتانسیل بالقوه است گفت: هنگامی که خشکسالی رخ داده بود و برای باران دعا می شد، به یکباره سیل آمد و آسیبهای زیادی زد اما باران همچنان به عنوان یک رحمت الهی در باورها جا دارد. ترانزیت نیز نقش باران را دارد. با وجود دستهای زیادی که در کار است تا ایران از مسیر حمل و نقل خارج شود، ترانزیت میتواند در شرایط فعلی تحریمها و مشکلات و موانع برای کشور امنیتآور و مفید باشد.
بخشنامههایی که اعتبار ترانزیت را زیر سئوال میبرد
خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه همه سطوح در حوزه حمل و نقل باید تحت آموزش قرار گیرند، گفت: توسعه ترانزیت میتواند درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد و انتفاعی ملی در پی داشته باشد. البته علاوه بر ابعاد اقتصادی این فعالیت، زمانی که ترانزیت در کشور توسعه پیدا کند، امنیت نیز تقویت میشود. وی در ادامه با انتقاد از صدور بخشنامههای خلقالساعه که اعتبار فعالیتهای ترانزیتی کشور را زیر سئوال میبرد، ادامه داد: در شرایط اضطرار نباید اصول پایهای را زیر پا بگذاریم.
سرایی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که پیش از پافشاری و تبلیغ در مورد کریدورهای حمل و نقلی کشور باید هماهنگیها و همکاریهای بینبخشی تقویت شود.
ضرورت ترویج آموزش در حوزه حمل و نقل
سید قاسم حسینی از انجمن حمل و نقل خراسان نیز با اشاره به ضرورت ترویج آموزش در حوزه حمل و نقل گفت: ترانزیت نعمتی است که قدر آن را ندانستیم. اما باید مراقب باشیم آبباریکهای که از ترانزیت باقی مانده با سوءنیت از دست نرود.
پشتیبان ترانزیت خواهیم بود
مصطفی آیتی، مدیرکل دفتر ترانزیت کالای گمرک ایران طی سخنانی با اشاره به اینکه قانون باید فصلالخطاب باشد، گفت: سربلند باشید؛ زیرا کارنامه قابل افتخاری در حوزه ترانزیت داشتهاید. حجم قاچاق در ترانزیت نیز زیر یک ده هزارم است. چنانکه در سال ۱۳۹۸ حدود۳۵۰ هزار سفر ترانزیتی در کشور انجام گرفته است و این رقم در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۰۰ هزار سفر بود و سهم قاچاق در این محمولهها کمتر از یک ده هزارم بوده است.
آیتی در ادامه با بیان اینکه درآمد یک محموله ترانزیتی کمتر ۲۵ میلیون تومان یا ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار نیست، ادامه داد: سهم قاچاق در ترانزیت چنان اندک است که محلی از اعراب ندارد و کسی که روی این مساله انرژی میگذارد یا نادان است یا بیکار.
وی همچنین گفت که بن بیمه حق ترانزیت است و طبق ماده یک قانون امور گمرکی برای اموری چون، واردات کالا، ورود موقت، مرجوعی و ترانزیت، ارائه بن بیمه به جای ضمانت بانکی امکانپذیر است. آیتی با بیان اینکه «تا آخرین لحظه پشتیبان ترانزیت خواهم بود» افزود: ما در کنار شما هستیم و امروز باور دارم کار برای ترانزیت، خدمت به آحاد مردم است. فعالان حوزه حمل و نقل سربلند هستند؛ زیرا کارنامه قابل افتخاری در حوزه ترانزیت دارند.
منبع : روابط عمومی اتاق تهران