آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

زیان انتظاری درصنعت بیمه / آیا پاییز و زمستان سختی در انتظار بیمه گران است ؟

مثلث مالی : دکتر ابراهیم کاردگرمدیرعامل بیمه دانا در میزگرد بیمه داری نوین که با موضوع " فرصت‌ها و تهدیدهای کرونا بر عملکرد شرکت‌های بیمه " برگزار شد ، درباره تاثیر کرونا براقتصاد گفت : تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اثرگذاری کرونا بر اقتصاد، امری حتمی است و نمی‌توان آن را رد کرد و سناریوهای متعددی نیزدر این باب مطرح شده است. کاردگر با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها این است که اقتصاد کشور بین 5/7 تا 30 درصد GDP با زیان مواجه می‌شود، فزود : بسیاری معتقدند که رشد اقتصادی دنیا نیز کاهش پیدا خواهد کرد .البته صنعت بیمه شاید با این سرعت تحت تاثیر این وضعیت قرار نگیرد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : دکتر ابراهیم کاردگرمدیرعامل بیمه دانا در میزگرد بیمه داری نوین که با موضوع ” فرصت‌ها و تهدیدهای کرونا بر عملکرد شرکت‌های بیمه ” برگزار شد ، درباره تاثیر کرونا براقتصاد گفت : تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اثرگذاری کرونا بر اقتصاد، امری حتمی است و نمی‌توان آن را رد کرد و سناریوهای متعددی نیزدر این باب مطرح شده است. کاردگر با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها این است که اقتصاد کشور بین ۵/۷ تا ۳۰ درصد GDP با زیان مواجه می‌شود، فزود : بسیاری معتقدند که رشد اقتصادی دنیا نیز کاهش پیدا خواهد کرد .البته صنعت بیمه شاید با این سرعت تحت تاثیر این وضعیت قرار نگیرد.

کاردگر ادامه داد : با بررسی صنعت بیمه ایران در دو ماه اخیر به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه رشد را تجربه کرده‌اند، من به عنوان مدیر بیمه دانا رشد ۷۰ درصدی را در فروش تجربه کرده‌ام؛ اما این سوال مطرح می‌شود که آیا کرونا بر صنعت بیمه تاثیر نگذاشته است؟ اگر قرار بود تاثیر بگذارد چرا با رشد فروش بیمه‌نامه مواجه شده‌ایم؟

وی گفت : در آنالیز این روند متوجه می‌شویم بخش اعظم رشد به دو رشته بیمه‌ای بازمی‌گردد؛ رشته شخص ثالث که قانون‌گذار آن را اجبار کرده است و مسافرت‌ها به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده کاهش یافت، همچنین مراجعه به مراکز درمانی به دلیل ترس از کرونا و مراقبت‌های بهداشتی کاهش یافته است.

به گفته کاردگر از طرفی کرونا با وقفه‌ای بر درآمد مردم همراه بوده و احتمال دارد در فصل‌های بعدی اثربخشی کرونا بر درآمد بیشتر مشخص شود. بنابراین اثر ملموس کرونا را در فصل سوم و چهارم خواهیم دید کسی که امروز شغل خود را از دست داده است مطمئناً با وقفه‌ای بر هزینه او اثر خواهد گذاشت. پیش‌بینی‌ این است که در فصل سوم و چهارم اثرگذاری کرونا بر بیمه بیشتر شود.

مدیرعامل بیمه دانا یادآورشد : اگر بخواهیم به صورت رشته‌ای بررسی کنیم، مردم باید بیمه اجباری را خریداری و هزینه آن را پرداخت کنند و قانون‌گذار نیز ۲۵ درصد رشد حق بیمه لحاظ کرده است؛ به تعبیر دیگر علاوه بر آنکه سهم بیمه شخص ثالث در سبد بیمه‌ای بالاست؛ ۲۵ درصد هم رشد خواهد داشت.

کاردگر ادامه داد : نکته دیگر اینکه بیمه درمان نیز رشد دارد و رشد درمان هم نشأت‌گرفته از این است که سازمان‌ها این ریسک را پذیرفته‌اند که کرونا بر زندگی کارکنان اثر می‌گذارد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین خرید بیمه درمان هم افزایش پیدا می‌کند.

وی متذکر شد : اما در لایه‌های دیگر مثل بیمه‌های مهندسی، پیمانکاری و… با رشد منفی مواجهیم؛ چون برای این قضیه بودجه عمرانی اختصاص پیدا نکرده است؛ به تعبیر دیگر پروژه عمرانی عملیاتی نشده است. هرچه جلوتر می‌رویم با توجه به کاهش فروش و قیمت نفت مطمئناً برای تخصیص بودجه عمرانی با مشکل مواجه خواهیم شد و متعاقباً حق بیمه‌ها در این زمینه کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل بیمه دانا درباره بیمه های عمر یادآورشد : فروش بیمه عمر نیز رشدی منفی دارد. درآمدی که شرکت‌های بیمه ثبت می‌کنند مبالغی است که از مردم می‌گیرند نه اینکه حق بیمه صادره یک ساله بیمه‌گذار را ثبت کنند؛ بنابراین مطمئن باشید این رشته بیمه‌ای نیز در طول زمان و در فصل‌های بعدی به دلیل نداشتن توانایی مردم برای پرداخت حق بیمه آن رشد منفی خواهد داشت؛ البته تا الان هم رشدی منفی دارد و بعید نیست که دو فصل بعدی به بازخریدی برسد و اثر اقتصادی کرونا بر سبد درآمدی و سبد مصرفی آن کاملاً ملموس خواهد شد در این حالت بیمه‌گذاران آن را حذف می‌کنند. یکی از بیمه‌هایی که در کشورمان کشش درآمدی‌اش بزرگ‌تر از واحد و به عنوان بیمه لوکس معروف است بیمه‌های زندگی است، مردم یا آن را نمی‌خرند یا قسط‌هایش را پرداخت نمی‌کنند.

کاردگر اضافه کرد : نکته دیگر اینکه بزرگترین ریسکی که پدیده کرونا می‌تواند برای شرکت‌های بیمه ایجاد کند، «کاهش نقدینگی» است؛ در این صورت بیمه‌گذاران نمی‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند؛ از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی در مواجهه با مشکلات شروع به تعدیل نیرو می‌کنند. کاهش تعداد پرسنل، یعنی قرارداد باید الحاق برگشتی بخورد. به نظرم در فصل‌های بعدی با اثرات بیشتری از کرونا مواجه خواهیم بود.

 دکتر کاردگردرباره فرصت‌ها گفت : کاملاً مشخص است که کرونا کدام بخش اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ این بیماری بیشتر بر بخش خدمات تاثیر می‌گذارد. شیوع این بیماری با وقفه‌ای بخش صنعت و بخش کشاورزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ البته ممکن است بعضی از بخش‌ها سود کنند؛ مثلاً بسیاری از کارخانه‌های شوینده و الکل و بهداشتی و… حال صنعت بیمه به کدام بخش‌ها نزدیک‌تر است؟ بخش خدمات بیمه ندارند و بیکاری آنها بر صنعت بیمه تاثیری نمی‌گذارد.

به گفته او نکته دیگرخسارت است. کرونا سفر نوروزی را محدود کرد. مطمئناً اگر در شهریورماه پیک دومی اتفاق بیافتد سفر شهریور را هم محدود می‌کند. سفر محدود برابر است با حادثه کمتر و خسارت کمتر. این روند نباید در مقطع یک ماه یا دو ماه مبنا قرار گیرد. برخی نمایندگان مجلس درباره کاهش قیمت شخص ثالث به دلیل کاهش تصادفات سخن می‌گویند؛ این در حالی است که نمی‌توان با یک ماه برای رشته‌ای که ضریب آن بالای صد است تصمیم‌سازی کرد.

کاردگر ادامه داد : اگر بخواهیم از فرصت‌ها سخن بگوییم معتقدم؛ صنعت بیمه می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده و از بیمه سنتی به سمت بیمه دیجیتال حرکت کند؛ طرحی نیز درباره موضوع بیمه دیجیتال و آینده بیمه به وزارت اقتصاد ارائه کردیم. با این روند یک توسعه دیجیتالی در صنعت بیمه ایجاد می‌شود که هزینه شرکت‌های بیمه را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. از طرفی با ابلاغی بیمه مرکزی مبنی بر حذف نسخ فیزیکی ثالث این اقدام به صورت جدی در دستور کار شرکت‌های بیمه قرار گرفته است.

 کاردگردرپاسخ به این سوال که “نظر شما درمورد نامه های شفاف‌سازی که توسط مدیران عامل بیمه ها برای بورس ارسال شد و در آن به سود آوری بسیار خوش‌بین بودند ،چیست؟ گفت : به هر حال ماه‌های اخیر برای بیمه‌گران سودآور بوده است. شاخص بورس افزایش یافته است و برخی از شرکت‌های بیمه، به سود سال خود رسیده‌اند؛ به عبارتی اتفاقی در بورس رخ داده که اگر شرکت‌های بیمه بخواهند امروز صورت مالی ارائه دهند بدون شک سودآور است. اما معتقدم اگر مدیران شرکت بیمه‌ اطلاعات دقیقی از شرکت خود داشته باشند می‌توانند خسارت معوق خود را برآورد کنند و هوشمندانه‌ترین اقدام یک مدیر در وضعیت امروز بورسی کشور این است که خسارت معوق خود را ارزیابی و عدد آن را استخراج کند و به دنبال پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ بزرگتر نباشند بلکه از طریق درآمد در بازار بورس و خسارت مردم را پرداخت و خود را سبک‌بال کند؛ اگر چنین کاری کند موفق خواهد بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید