آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

بانک مرکزی به زودی اوراق ارزی جدید منتشر می کند /

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد ، علی صالح آبادی،رئیس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی با اعلام خبر انتشار اوراق ارزی در روزهای آتی گفت: به عنوان نوآوری جدید اوراق ارزی منتشر خواهد شد. این اوراق هم ارز جمع می کند و هم بازپرداخت آن به شکل ارز خواهد بود. صالح آبادی به موضوع اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی پرداخت و گفت: موضوع کنترل اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است بسیار مورد توجه است این موضوع هم در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده که اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و دریافت خطوط اعتباری باید در قبال وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی سه درصد از دارایی بانک ها باید در قالب اوراق دولتی نقد شونده باشد. دلیل آن است که بانکها بتوانند در مواقع نیاز، نقدینگی اوراق خود را نقد کرده و نیاز خود را تامین کنند و این امر جایگزینی برای آن است که بانکها صرفا وجه نقد در اختیار بانکها داشته باشند و بر آن اتکا کنند.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد ، علی صالح آبادی،رئیس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی با اعلام خبر انتشار اوراق ارزی در روزهای آتی گفت: به عنوان نوآوری جدید اوراق ارزی منتشر خواهد شد. این اوراق هم ارز جمع می کند و هم بازپرداخت آن به شکل ارز خواهد بود.

صالح آبادی به موضوع اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی پرداخت و گفت: موضوع کنترل اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است بسیار مورد توجه است این موضوع هم در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده که اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و دریافت خطوط اعتباری باید در قبال وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی باشد.

وی افزود: خوشبختانه اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی اکنون به کمتر از نصف نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه تعمیق بازار بین بانکی بسیار مهم است و بانک ها باید نیاز نقدینگی خود را از بازار بین بانکی تامین کنند، افزود: مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) در حال حاضر به بانک ها داده شده است و نیازی به مجوز موردی از بانک مرکزی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اهتمام بانک مرکزی برای برگزاری این همایش گفت: بسیار خرسندم در حالی که بیست و هشتمین همایش سیاست های پولی و ارزی در خرداد ۱۳۹۷ برگزار شده بود، امسال بیست و نهمین همایش با موضوع کنترل تورم و ثبات مالی را برگزار می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بالای این همایش و تاثیر آن بر سیاست‌گذاری‌ها اظهار داشت: این همایش فرصتی برای گردهمایی و هم اندیشی بیشتر میان صاحب نظران پولی و ارزی است تا به این واسطه به سیاست‌گذار در حوزه تبیین سیاست‌های پولی و ارزی کمک کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار به وظایف بانک مرکزی در زمینه کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی با توجه به وظایف قانونی که در حوزه های مختلف دارد و به طور مشخص در حوزه پولی، تورم و نقدینگی، کمیته هایی را در ساختار خود با ریاست قائم مقام بانک مرکزی تعریف کرده است. در حال حاضر جلسات کمیته های کنترل نقدینگی، کنترل پایه پولی و اصلاح نظام بانکی به صورت منظم برگزار می شود و موضوعات مورد نظر با هدایت این کمیته ها پیش می رود.

صالح آبادی با بیان اینکه سیاست های خوبی در کنترل تورم پیش بینی شده و با ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و گفت‌وگو هستیم افزود: بخشی از این سیاست ها در حوزه بانک مرکزی و نظام پولی و بانکی دنبال می شود و در سوی دیگر عوامل موثر بر تورم که در سمت هزینه قرار دارد باید با بخش های مختلف رایزنی و هماهنگی شود و عوامل و تأثیراتی که بر روی بودجه دولت روی تورم می گذارد همه در حال پیگیری است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: «اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی»، «اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها»، و «اصلاح رابطه بانک ها با مشتریان» در کنار ارتقای سیاست های پولی و مرتبط با ارز و فعالیت های بین المللی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

وی در رابطه با اصلاح دولت و بانک مرکزی و نظام بانکی گفت: یکی از موضوعات مهم، موضوع سازوکار تکالیف بودجه ای است که بر نظام بانکی تحمیل می شود. در سال ۱۴۰۰ که بودجه دولت مطرح بود، تکالیفی که هر ساله در بودجه لحاظ می شد، به طور کلی در قالب یک ماده تعیین شد؛ براین اساس جزییات را در دولت جمع بندی کردیم اما پس از آنکه لایحه به مجلس ارائه شد، موارد بسط داده شد. این یکی از محورهای مهم اصلاحی است. در اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی مقصودم تنها خود دولت نیست بلکه ارکان های تصمیم گیر همچون مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه دخیل هستند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید