این ۷ قلم / سبک زندگی شهر و روستا درایران نزدیک شد

به گزارش خبرنگارمثلث مالی ، ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود ، هرچه این نسبت با کاهش همراه باشد ، یعنی شکاف درآمدی کمترشده است .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی :  طبق اعلام مرکز آمار ایران ضریب جینی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مقداری کاهش دارد، بطوریکه ضریب جینی کل کشور از ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۷ به حدود ۳۹.۹ درصد در سال ۹۸  کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگارمثلث مالی ،  ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که  برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود ، هرچه این نسبت با کاهش همراه باشد ، یعنی شکاف درآمدی کمترشده است .

این گزارش مرکز آمار ایران زوایای جالبی دارد . با نگاهی به درصد خانوارهای استفاده کننده از لوازم عمده زندگی درمناطق شهری و روستایی درسال های ۹۷ و ۹۸ نشان می دهد ، سبک زندگی درشهر و روستا به هم نزدیک شده است . دراین گزارش ۱۲ قلم کالای ضروری زندگی  مانند اتومبیل شخصی – موتورسیکلت – دوچرخه – تلویزیون رنگی – یخچال – یخچال فریزر- فریزر- اجاق گاز – ماشین لباسشویی – ماشین ظرفشویی – جاروبرقی – مایکروویو و فرهای هالوژن داردرجامعه آماری شهر و روستا مورد بررسی قرار گرفته اند که نتایج این تحقیقات جالب است .

اولین نکته اینکه هفت  لوازم اول درشهر وروستا یک نوع کالاست . یعنی اولویت خانوارها درداشتن وسایل عمده زندگی به ترتیب اجاق گاز – تلویزیون رنگی – جاروبرقی – ماشین لباسشویی – یخچال فریزر- اتومبیل شخصی و موتورسیکلت است .  

نکته قابل توجه دیگر اینکه در کلان شهرهای کشورمان با توجه به آلودگی هوا دوچرخه طرفدار ندارد و تنها ۱۰/۷ درصد خانوارهای شهری دوچرخه دارند و نکته دیگر اینکه استفاده کنندگان از دوچرخه نسبت به لوازم دیگر در جامعه روستایی ۸/۱ درصد یعنی  کمتر ازجامعه شهری است .

۱۴/۱ درصد خانوارهایی که درشهرها زندگی می کنند ، موتور سیکلت دارند ، این عدد در روستاها به ۲۷/۲ درصد می رسد .

بیش از ۵۳ درصد خانوارهای شهری دارای اتومبیل های شخصی هستند و این آمار درجامعه روستایی ۳۲/۷ درصد است .

سهم ماشین ظرفشویی درزندگی شهرنشینان به ۷/۶ درصد رسیده اما درزندگی روستایی تنها نیم ۰/۵ درصد است .

مایکروویو و فرهای برقی هالوژن دار ۱۲/۳ درصد از سبد لوازم زندگی شهری را به خود اختصاص داده است اما ۲/۳ درصد روستاییان مایکروویو دارند .

چرا تلویزیون ؟

بیش از ۹۹ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۸ درصد خانوارهای روستایی اجاق گاز دارند ، به عبارتی تهیه ناهار و شام برای خانواده نیازمند این وسیله است . اما سهم تلویزیون درزندگی ایرانیان جدا از شهری و روستایی بیشتر ازحتی  یخچال است ، یعنی هستند خانواده هایی که یخچال ندارند اما مقابل تلویزیون می نشینند و برنامه هایش را تماشا می کنند. برخی از خانوم های شهری و روستایی با دست لباس و ظروف می شویند اما تلویزیون دارند.

تمیزی منزل در اولویت بیشتر خانوم هاست و سهم جارو برقی در شهر و روستا قابل توجه است به عبارتی سومین لوازم مورد نیاز جاروبرقی است ، سهم آن هم از یخچال و ماشین لباسشویی بیشتر است .

با نگاهی اجمالی می توان نتیجه گرفت بانوان ایرانی با روحیه مهربانانه ای که دارند زحمت شستن ظروف و لباس را تحمل می کنند ، اما سعی دارند تا خانواده کنار هم لحظات شادی را مقابل تلویزیون داشته باشد .

اینکه بیش از ۷۰ درصد شهرنشینان درمنزل یخچال فریزر دارند ، با توجه به تعداد بالای زنان شاغل و سبک زندگی شهری طبیعی است و خانوم ها سال هاست خوراکی های آماده ای را درفریزر نگهداری می کنند . اما بیش از ۵۰ درصد روستاییان هم یخچال فریزر دارند و این می تواند ناشی از دوراندیشی باشد که درزمان تورم هر خانواری به آن توجه می کند و سعی دارد تا جایی که می شود ، گوشت و مرغ و سبزیجات و … را فریزر نگهداری کند.

آمارمنتشره مرکز آمار ایران درجدول ذیل آمده است .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بازار مالی

رییس کل خواستار فعالیت های بین المللی انجمن حرفه ای صنعت بیمه شد

مثلث مالی : مهندس مجید بهزادپور، با اشاره به نقش نیروی انسانی کارآمد و متخصص گفت: بیمه، صنعتی مبنتی بر نیروی انسانی است که در تمام سطوح باید به توانایی و پویایی آنها توجه ویژه داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رئیس کل ضمن ابراز خرسندی از فعالیت انجمن حرفه ای صنعت بیمه در راستای ارتقاء سطح دانش فعالان صنعت بیمه گفت: پیشنهاد می‌شود این انجمن فعالیت خود در حوزه های بین المللی را گسترش دهد و با برگزاری دوره های بین المللی برای کارکنان صنعت بیمه، دانش تخصصی آنها با تکنیک های جدید بیمه ای و ارزیابی ریسک به روز رسانی شود.

بیمه

بیمه پاسارگاد بار دیگر در بالاترین سطح توانگری مالی قرار گرفت

مثلث مالی : شرکت بیمه پاسارگاد برای سال های متوالی در سطح یک توانگری مالی قرار گرفت. طبق ارزیابی صورت های مالی مصوب سال ۱۴۰۰ توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت بیمه پاسارگاد موفق به کسب سطح یک توانگری مالی مؤسسات بیمه با نسبت توانگری ۳۰۴ درصد شده است.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید