آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

کمتر از ۲% نقدینگی در دست اشخاص است

مثلث مالی : مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به ادغام ۴ بانک در بانک سپه و کاهش تعداد بانک‌ها و موسسات به ۳۲ مورد، گفت: نقدینگی در بانک‌هاست و کمتر از دو درصد آن در دست اشخاص است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به ادغام ۴ بانک در بانک سپه و کاهش تعداد بانک‌ها و موسسات به ۳۲ مورد، گفت: نقدینگی در بانک‌هاست و کمتر از دو درصد آن در دست اشخاص است.

محمد نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما با بیان اینکه نقدینگی در بانک هاست و کمتر از دو درصد آن در دست اشخاص است، گفت: نقدینگی یا از طریق بانک‌ها خلق می‌شود و یا از طریق پولی که از بانک مرکزی خارج می‌شود.

نادعلی افزود: پول پرقدرت بانک مرکزی از این بانک خارج و وارد شبکه بانکی می‌شود و بانک‌ها وظیفه دارند این پول را برای فعالیت‌های واقعی اقتصاد از جمله تولید و رشد اقتصادی، اختصاص دهند. اینگونه نیست که بانک مرکزی در فرآیند خلق پول و مدیریت نقدینگی، بی تفاوت باشد.

نادعلی گفت: بانک مرکزی، برنامه‌های متعددی را اجرا و تلاش کرده پول را به سمت فعالیت‌های اقتصادی ببرد. مجموعه اقداماتی در حوزه عزل و نصب مدیران بانک مرکزی و احراز صلاحیت آنان انجام شده و اقداماتی هم در دست اجراست و نتیجه این اقدامات در چند سال آینده دیده خواهد شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: زمانی که فقط ۸ بانک آن هم دولتی داشتیم نظارت بهتری انجام می شد. محمد نادعلی افزود: زمانی در کشور، هشت بانک داشتیم و آن هم دولتی در آن زمان نظارت بر مصرف تسهیلات خیلی بهتر از حالا بود.

وی ادامه داد: در آن زمان رشد نقدینگی به شدت رصد می شد و آن روزها رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد نداشتیم، اما از قانون برنامه سوم توسعه به بعد و با ورود بخش خصوصی به عرصه بانکداری، سبب افزایش بانکی ها و رشد نقدینگی شد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: در آن زمان، برخی موسسات هم در قالب بانک های جدید ساماندهی شدند. نادعلی با اشاره به وجود ۳۶ بانک دولتی و غیر دولتی در کشور اضافه کرد: در حال حاضر چهار بانک در بانک سپه ادغام شده و این تعداد به ۳۲ بانک رسیده، اما هنوز برخی موسسات مالی هستند که از سوی بانک مرکزی مجوز تشکیل هیات سرپرستی دارند؛ البته این موسسات یا منحل می شوند و یا در بانک های دیگر ادغام می شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربیات موفق دنیای مالی، در کشورهای موفق در عرصه بانکداری، تعداد بانک ها محدودتر و نظارت ها دقیق تر است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید