آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

چگونه سلامت ما در دندانپزشکی ها حفظ شود؟ / قاب محافظ بیمار دربرابر کرونا / همراه عکس

اختصاصی مثلث مالی : در تقویم ایرانیان روز اول شهریورماه هم‌زمان با زاد روز تولد بوعلی سینا ، روز پزشک نام گذاری شده است . به مناسبت روزپزشک امسال که کرونا برای تمامی پزشکان در سراسر دنیا سال سختی را رقم زده است ، گفت وگویی کوتاه با خسرو گلعذاردندانپزشک انجام داده ایم که هدف پیش از آنکه پرداختن به تخصص اودرکارش باشد ، برچگونگی طبابت در دوران کرونا تمرکزدارد .

این پست را به اشتراک بگذارید

اختصاصی مثلث مالی : در تقویم ایرانیان روز اول شهریورماه  هم‌زمان با زاد روز تولد بوعلی سینا ،  روز پزشک نام گذاری شده است . به مناسبت روزپزشک امسال که کرونا برای تمامی پزشکان در سراسر دنیا سال سختی را رقم زده است ، گفت وگویی کوتاه با خسرو گلعذاردندانپزشک انجام داده ایم که هدف پیش از آنکه پرداختن به تخصص اودرکارش باشد ، برچگونگی طبابت در دوران کرونا تمرکزدارد .

دکترخسرو گلعذار

تعطیلی دندانپزشکی ها دردوران کرونا

با آغاز پاندمی کووید ۱۹ دردنیا بسیاری از مشاغل در صف اولیه تعطیلی بودند ، دندانپزشکی نیز بخاطر شکل طبابت که با دهان و دندان بیمار سروکار دارد ، جزو گروه های خطرقرارگرفت و اردیبهشت ۹۹ معاون درمان وزارت بهداشت کشورمان به صراحت اعلام کرد : “جلوی فعالیت دندانپزشکی ها را بگیرید .”

بابایی بر جلوگیری از فعالیت مطب‌های دندانپزشکی و اعمال جراحی زیبایی تأکید داشت و گفته بود : ضروری است دانشگاه‌ها تنها برای اعمال اورژانسی دندانپزشکی چند مرکز را تعیین و از فعالیت تمامی مطب‌های دندانپزشکی به شدت جلوگیری کنند چرا که اقدامات دندانپزشکی انتشار ویروس کرونا را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بیمار در باکس قرار دارد و سیستم ، هوای درون آن را تخلیه وهوای خنک وسالم به درون آن هدایت می کند

آیا برای فعالیت راهکاری هست ؟

دکترخسرو گلعذار ، دندانپزشکی که درجزیره کیش مطب آرامی دارد دراین باره به مثلث مالی گفت : با شروع شیوع ویروس کرونا و محدودیت درفعالیت ها مطب ما هم تعطیل شد وتمام فروردین را درخانه به سربردم ، اما به دنبال راهکاری بودم که بتوانم کارم را شروع کنم ، به طوریکه سلامت مراجعه کنندگان ، دستیارانم در مطب و البته خودم به عنوان یک پزشک که پدرخانواده است و باید به فکر آرامش آنها باشد ، حفظ شود .

گلعذار با بیان اینکه توصیه های زیادی می شد و حتی گفته شد ، ابتدا ، متخصصان دندانپزشکی باید بتوانند مورد مشکوک به ویروس کرونای ۱۹ را با اندازه گیری دمای بدن تشخیص دهند.افزود : اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و باید چاره دیگری اندیشیده می شد .

وی ادامه داد : با همفکری پسرم مشغول طراحی سیستم جدیدی شدیم تا درحین درمان دندان اگر ویروسی دربدن مراجعه کننده باشد نه تنها درفضای مطب منتشر نشود، بلکه از فضا خارج و درحین خروج از بین برود. به عبارتی کار سختی پیش روی ما بود ، بعد از چند بار تست طرح ها ، در نهایت سیستمی که اکنون در مطب راه اندازی شده است ، رضایتمان را جلب کرد .

گلعذار گفت : درمورد هیچ چیز نمی شود با قطعیت صحبت کرد و درمورد این کنترلی که انجام می دهیم هم صدق می کند اما میتوان به آن اعتماد کرد تا ۸۰ درصد انتشار ویروس را کاهش می دهد.

وی با یادآوری اینکه قبل از پاندمی کرونا درمطب اقدامات پیشگیرانه انجام می شد ، ادامه داد : فرض براین بود که شاید بیمار به ایدز مبتلا باشد و اینکه فردی مراجعه و اعلام نماید که به این بیماری مبتلاست اندک است بنابراین ما باید مراقبت های لازم را انجام دهیم.

گلعذار گفت : با طراحی این قاب استریل که کاورهای آن تماما بعد از هر بیمار تعویض می شود ، این امکان را فراهم کرده است درمان در محیطی کاملا بسته انجام و هوای آن از طریق مکنده به بیرون از مطب هدایت می شود . البته توجه داشته باشید که بیمار همواره در هوایی خنک و مطبوع قراردارد و هوای خروجی قبل از رها شدن در فضای آزاد در دستگاه ضد عفونی شده و چنانچه ویروسی وجود داشته باشد، از بین می رود.

وی ابراز امیدواری کرد : سایر همکارانش بتوانند با رعایت موارد احتیاطی به فعالیت های خود که خدمت به بیماران است ادامه دهند.

گلعذار با بیان اینکه میتوان با راهکاری ساده در عین حال کاربردی از انتشارویروس در مطب های دندانپزشکی جلوگیری کرد. ادامه داد : متاسفانه برخی از همکاران من بخاطر کرونا جان خود را از دست داده اند که بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است ،بنابراین ارزش دارد با قبول هزینه بیشتر اما محیط پاک مطب را حفظ کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید