آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

نتایج منفی حذف تعرفه ها / بیمه ایران برای رهبری بازار دیر کرد

مثلث مالی : نتیجه حذف تعرفه ها از بازار بیمه چیست؟ ابراهیم کاردگرمدیرعامل بیمه دانا درپاسخ به پرسش فوق دو نتیجه منفی کاهش نقدینگی و افزایش هزینه شرکت های بیمه را عنوان کرد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : نتیجه حذف تعرفه ها از بازار بیمه چیست؟

ابراهیم کاردگرمدیرعامل بیمه دانا درپاسخ به پرسش فوق دو نتیجه منفی کاهش نقدینگی و افزایش هزینه شرکت های بیمه را عنوان کرد.

کاردگر با یادآوری اینکه آزاد سازی تعرفه در راستای اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ درصنعت بیمه رخ داد و قراربود خصوصی سازی و آزاد سازی منجربه ایجاد بازاررقابتی شود. افزود : متاسفانه بازارسازوکارلازم را برای رقابتی شدن نداشت ، بدون آماده بودن بستر، تعرفه ها یک شبه حذف شدند وگفته شد نظارت مالی جایگزین نظام تعرفه ای شده است.

وی با بیان اینکه طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ بیمه ایران باید دولتی بماند ، این سوال را مطرح کرد : آیا نمی شد بیمه ایران با شیوه اصولی اداره می شد و دولتی هم می ماند ؟ بیمه دولتی باید درجایی فعالیت کند که بخش خصوصی نمی تواند .

کاردگر ادامه داد : بازار ویژگی و شرایط رقابت شدنی را نداشت ، زیرا یکی ازعرضه کنندگان آن بیش از ۵۰ درصد سهم بازاررا داشت و درآن شرایط  نمی شد ساز وکار رقابت را عملیاتی کرد.

مدیرعامل بیمه دانا با تاکید بر این موضوع که خارج کردن بازار بیمه از انحصار یعنی کاهش سهم یک شرکت بزرگ بیمه ای، اظهار کرد: این ادبیات که بازار بیمه رقابتی است، صحیح نمی باشد. بازار بیمه کشور یک بازار رقابتی نیست؛ چراکه لازمه اقتصاد رقابتی، بی نهایت عرضه کننده و بی نهایت متقاضی است.

دکتر کاردگر با اشاره به اینکه بیمه ایران، راهبر صنعت بیمه کشور است، اظهار کرد: رهبر باید طوری بازار را هدایت می کرد که شرکت های بیمه کوچک بخاطر جذب پرتفوی وارد جنگ قیمت  نشوند . جنگی که درآن نرخ ها کاهش یافت و شرکت ها را دچارکمبود نقدینگی کرد.

وی ادامه داد : درکنار کاهش نرخ  و به تبع آن کاهش نقدینگی ، شرکت ها برای توسعه فروش و جذب پرتفوی ، با عناوین حق بازاریابی ، کارمزد ها را بالا برده و هزینه های دلالی در بازار بیمه را افزایش دادند ، که همین رشد هزینه برکاهش نقدینگی دامن زد.  

مدیرعامل بیمه دانا با تاکیدبراینکه در یک بازار انحصاری که ۵۰ درصد سهم بازار در اختیار یک تولیدکننده است، شرکت‌های کوچک نمی‌توانند به درستی با آن رقابت کنند. افزود : آزاد سازی نرخ در صنعت بیمه به سرعت انجام شد ، نتیجه ای هم جز جنگ قیمت ها نداشت .

 کاردگربا اشاره به اینکه طبق اصل ۴۴ هیچ خدمتی نباید پایین تر از قیمت تمام شده عرضه شود ، یادآورشد : این درحالی است که شرکت های بیمه سال هاست بیمه شخص ثالث را ارزانتر از قیمت تمام شده آن می فروشند، نه تنها برای حل آن فکری نشد بلکه برای حق بیمه این رشته عوارض هم وضع شد.

مدیرعامل بیمه دانا درپاسخ به این پرسش که ” آیا فرصت برای راهبری بیمه ایران در بازارهست ؟ گفت : خیلی دیرشده ! شرکت ها با چالش های کمبود نقدینگی وکمبود ذخایرخسارات معوق روبرو هستند ، نرخ ها به شدت کاهش پیدا کرده و بسیاری از بیمه گذاران برای بیمه گران شرایط سختی تعیین می کنند .

کاردگر به صراحت گفت : در زمان خصوصی سازی از ذخایر خسارات معوق شخص ثالث برآورد درستی نشد ، با ارقام اشتباه و صورت های مالی زیان ده به عنوان شرکت های سودده وارد بورس شدند.

کاردگردرباره تاثیر دستورالعمل مناقصات بیمه ای که برای یکسان سازی درشرکت های بیمه به تازگی درسندیکای بیمه گران به تصویب رسیده است ، خاطرنشان کرد : طرح خوبی است اما چون بار مقرراتی و ضمانت اجرایی ندارد ، برخی از شرکت ها تمکین نخواهند کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

Take a peek inside our Wonderworld

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید