مثلث مالی : “داتین” امکان فروش الکترونیکی بیمه نامه شخص ثالث را فراهم کرده است.
داتین زیرمجموعه شرکت فناپ از گروه مالی پاسارگاد اعلام کرده، بیمهگزاران میتوانند بدون مراجعه حضوری ، اطلاعات اولیه خود را در درگاه الکترونیکی شرکتهای بیمه طرف قرارداد با او به صورت آنلاین ثبت و بیمهنامه خود را دریافت کنند.
ایا این خبر از تعریف مدل کسب و کارجدیدی (Business Model) دربازار بیمه کشورخبرمی دهد ؟
بعد از سال ۱۳۹۵ درحالی که ۷۰ درصد بازار بیمه کشور به لحاظ نرم افزارهای IT دراختیار شرکت فناوران خبره بود و ضعف عملکرد آن صدای برخی از مدیران بیمه ای را در آورد. شاید گروهی به دنبال راهکار شکست انحصارچندین ساله فناوران بودند.
مدتی است شرکت داتین Demo یا نسخه ی نمایشی تامینکننده زیرساخت و نرمافزارهای خود را به شرکت های بیمه ارایه داده است و با همین معرفی توانسته با بیمه های کوثر- حکمت صبا – باران و پاسارگاد قرارداد همکاری امضا نماید. داتین امروز با تاکید برجلب رضایت بیمه گذاران اعلام کرده به زودی و در آینده نزدیک از پیادهسازی کامل دیگر فعالیتها و اقدامات خود در حوزه الکترونیکی شدن خدمات رونمایی می کند.
درحال حاضرازنوع قرارداد این شرکت با بیمه ها خبررسمی در دست نیست ، اما بنظرمی رسد با نوع قراردادهای فناوران که امتیاز رسمی طرح را به شرکت بیمه ، درازای مبلغی واگذار می کرد و این خود شرکت بیمه بود که تصمیم می گرفت کارمزد را چگونه و به چه صورت بین شعب و نمایندگان تقسیم کند ، متفاوت باشد .
چند کارشناس حوزه IT شرکت های بیمه درگفت و گو با مثلث مالی برداشت اولیه خود از ورود داتین به صنعت بیمه را اینگونه بازگو کردند : بنظرمی رسد نوع همکاری داتین با فناوران خبره متفاوت باشد . دراین طرح جدید کسب و کار ، شرکت IT نرم افزار خود را با قیمت نازل می فروشد و درفروش بیمه نامه یا تراکنش ها سهیم می شود.
به گفته کارشناسان دراین مدل جدید امتیاز رسمی نرم افزار به شرکت بیمه واگذار نمی شود اما بابت صدور هر بیمه نامه دو نوع کارمزد معرف و صدور تعریف شده است .
چنانچه مدل دوم همکاری مدنظر داتین باشد ، کارمزد صدور برای او و کارمزد معرف برای شرکت بیمه یا نمایندگان آنهاست .