آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

عضو اتاق بازرگانی پیشنهاد داد : ایجاد کمیته برنامه ریزی اقتصادی

مثلث مالی : یک عضو اتاق بازرگانی درقالب پیشنهادی جهت حل مشکلات اقتصادی گفت: کمیته اقتصادی تشکیل و اختیار برنامه‌ریزی اقتصادی کشور برای مدت ۱۰ سال به این کمیته سپرده شود تا به یک برنامه‌ریزی جامعی دست یابیم.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : یک عضو اتاق بازرگانی درقالب پیشنهادی جهت حل مشکلات اقتصادی گفت: کمیته اقتصادی تشکیل و اختیار برنامه‌ریزی اقتصادی کشور برای مدت ۱۰ سال به این کمیته سپرده شود تا به یک برنامه‌ریزی جامعی دست یابیم.

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی درباره شرایط پیش‌رو اقتصاد ایران در گفتگو با ایبِنا گفت: تاثیر نرخ ارز بر کالاهایی که ۱۰۰ درصد از خارج کشور وارد می‌شود طبیعی به نظر می‌رسد، اما در تولیدات داخلی این مسئله به  مشکل مدیریتی بخشی از جریان اقتصادی کشور برمی‌گردد.

وی در ادامه اضافه کرد: شکی بر اینکه چرخ اقتصادی باید بر ریل خود حرکت کند وجود ندارد، اما برای انجام این کار چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد مهم ترین حرکت  بیرون آمدن از پشت دیوار تحریم و رفتن به سراغ بحث‌های مدیریتی است، البته مسئله فوق به این معنا نیست که منکر تاثیرات تحریم شویم، ولی باید خودمان را باور داشته باشیم و بر توانایی‌هایمان تاکید ورزیم زیرا با همین فرمان جلو برویم شرایط اقتصادی نه تنها بهبود پیدا نخواهد کرد، بدتر هم می‌شود.

دانشمند درباره ارائه راهکار درباره ثبات اقتصاد و بازگرداندن ارزش پول ملی بیان کرد: یکی از مهم ترین مسائل امروز کشور تلاش برای پایین آوردن قیمت ارز است زیرا با این کار ارزش پول ملی بالا می‌رود. برای به نتیجه رسیدن آن هم ابزارهایی در اختیار داریم که می‌توان مورد استفاده قرار داد.   کمک به رشد تولید به جای چاپ اسکناس از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

این فعال اقتصادی در این خصوص افزود: تولیدکنندگان توقع دارند بانک‌ها در واحدهای آنان پول بریزند، در حالی که این کار درستی نیست و توقع دریافت پول مجانی معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد. بانک یک موسسه اقتصادی است که پول مردم را جمع‌آوری می‌کند و باید آن را با سود به سهامداران برگرداند.

این فعال اقتصادی در این خصوص تاکید کرد: ابزارهایی برای کمک بانک‌ها به واحدهای تولیدی وجود دارد که یکی از آنها مشارکت در تولید است. برای فهم این موضوع فولاد اهواز را مثال می‌زنم. فرض کنید برای انجام کاری تولیدی نیاز به سرمایه است و بانک تشخیص می‌دهد که فلان مبلغ برای انجام این کار باید پرداخت شود، بنابراین می‌تواند این پول را  در برابر برداشت محصول به جای دریافت بهره پول بپردازد.

دانشمند در رابطه با منبع تامین کننده این پول اظهار داشت: بانک هم منبع این پول را از دعوت مردم جهت مشارکت در پروژه پیش‌رو می‌تواند، تامین کند. مردم هم به جای آنکه پول خود را در بانک به شکل سپرده اندوخته کنند، اوراق مشارکت می‌خرند که در نتیجه سود بیشتری هم نسبت به  سپرده ثابت نصیب‌شان می‌شود و اینگونه وارد پروسه تولید می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: بهترین کار دولت در حال حاضر این است که اوراق مشارکت صادر کند و به جاهایی مانند صندوق بازنشستگی بفرستد. در حقیقت با این کار پول داغ تورم‌زا به بازار ورود پیدا نمی‌کند و پول‌های مختلف به سمت تولید هدایت می‌شود. علاوه بر این، تولید ناخالص ملی هم افزایش می‌یابد و شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود پیدا می‌کند که در نتیجه تمام اینها ارزش پول ملی بالا می‌رود و قیمت ارز پایین می‌آید.

دانشمند درباره شرط به ثمر نشستن این کارها تاکید کرد: عزم ملی باید وجود داشته باشد و در برنامه‌ریزی‌ها تجدید نظر صورت گیرد. بانک مرکزی نباید شانیت خود را برای فروش ارز در کنار خیابان پایین آورد، شان بانک مرکزی اجل این حرف‌ها است.

این عضو اتاق بازرگانی در قالب پیشنهاد دیگری توضیح داد: کمیته اقتصادی تشکیل شود و دولت، مجلس، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه پیشنهادات خود را به آن بدهند، اما برنامه‌ریزی اقتصادی کشور را برای مدت ۱۰ سال فارغ از اینکه دولت چه کسی است یا خواهد بود، به این کمیته ارائه دهند تا بتوانند یک برنامه‌ریزی جامعی تهیه کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید