آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

رییس کل بانک مرکزی : بودجه ۱۴۰۰ باید تغییر کند /

مثلث مالی : رییس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه گفت: با توجه به این نامه، حتما باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : رییس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب درباره بودجه گفت: با توجه به این نامه، حتما باید تغییراتی در بودجه ۱۴۰۰ داده شود.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره تأمین ارز برای بخش سلامت اظهار داشت: از اول سال تا الان ارز برای سلامت را تأمین کرده‌ایم که برخی ۴۲۰۰ تومانی و برخی هم نیمایی بوده است.

وی افزود: تنها مشکل‌مان درباره واکسن کروناست چون به هر بانکی می‌خواهیم حواله کنیم می‌گویند “باید مجوز خاص از آمریکا بگیریم”؛ یکبار برای انتقال پول از کره جنوبی گرفتیم و کشور کره نتوانست تضمین بدهد که آمریکایی‌ها پول را هنگام انتقال برداشت نکنند؛ از مسیرهای دیگری دنبال می‌کنیم که مجوز بگیریم و این‌کار را انجام دهیم.

رییس کل بانک مرکزی درباره نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه همان ۲۰ درصد باشد و ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت همان ۲۰ درصد باشد و باقی آن نیز ۳۸ درصد بماند و همچنین در تبصره ۴ که حدود دو میلیارد یورو بابت تقویت بنیه دفاعی هست، داخل بودجه برود.

همتی ادامه داد: همچنین مواردی مثل برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید به صندوق توسعه ملی بازگردد که رقم قابل توجهی می‌شود و حتما با توجه به نامه مقام معظم رهبری باید تغییراتی در بودجه داده شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومان اگر درست توزیع می‌شد و در زنجیره واردات تا اینکه کالا به دست مردم برسد، درست عمل می‌شد کمک خوبی به مردم می‌کرد و تا الان هم کمک خوبی کرده ولی متاسفانه در عمل به‌طور کامل درست اجرا نشد و وقتی در اجرا انحرافاتی ایجاد شود، نتیجه آن در کالایی است که به دست مردم می‌رسد.

وی ادامه داد: با ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی و تخم مرغ با این قیمت به دست مردم برسد. اشکالات آن باید اصلاح شود و این اصلاح هم باید با تدیبر انجام بگیرد تا شوک قیمتی برای مردم ایجاد نکند و دولت این دغدغه را دارد و در این‌باره بررسی خواهیم کرد ولی اینکه چه اتفاقی برای ارز ۴۲۰۰ می افتد را نمی‌توانم نظری بدهم.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومانی برای تسعیر ارز چگونه در بودجه محاسبه شده است؟ بیان داشت: نرخ ۱۱۵۰۰ تومان بر اساس نرخ تسعیری است که به بانک‌ها ابلاغ کردیم و الان بانک‌ها دارایی‌های خود را بر مبنای این نرخ ارز تسعیر می‌کنند.

همتی درباره نرخ ارز در سال آینده عنوان کرد: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و تجارت و بنیادهای اقتصادی در آن تاثیر می‌گذارد و امیدواریم سال آینده شرایط ارزی، روند تجاری و صادرات ما بهتر باشد و این حتما روی بازار تاثیر می‌گذارد ولی باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاستگذاری شکل می‌گیرد.

وی درباره نرخ ارز برای بودجه سال آینده گفت: بودجه یک مسئله حسابداری است و چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسئله بازار است و معتقدیم ارز در بازار شکل می‌گیرد و امیدواریم شرایط بازار در ماه‌ها و هفته‌های آینده بهتر شود.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره بدهکاران بانکی خاطر نشان کرد: خوشبختانه درباره «دانه‌درشت‌ها» در چند ماه گذشته موفقیت‌های خوبی داشتیم و ۱۱ نفر که به آن‌ها «نفرگروه» می‌گوییم یعنی هر کدام چندین شرکت زیرمجموعه شان است، در کمیته فرادستگاهی ما مطرح شده و مانده‌ بدهی این‌ها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است. خوشبختانه با همکاری خوب قوه قضائیه و ضابطین این قوه توانستیم حدود ۳۰ درصد این‌ها را وصول کنیم و امیدوارم در آینده به نتایج خوبی برسیم.

همتی تصریح کرد: قوه قضائیه به طور جدی این مسئله را دنبال می‌کند و امیدواریم در کمیته فرادستگاهی که شامل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی از قوه قضائیه، مسئولین اطلاعاتی و مسئولین بانک مرکزی است که زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شده، بتوانیم این ۱۱ گروه را که مهمترین بدهکاران هستند و چندین سال است که بدهی‌شان باقیمانده را حل کنیم و البته برخی‌شان انجام گرفته و امیدواریم در آینده خبرهای خوبی به مردم بدهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای این افراد درخواست ممنوع الخروجی هم داشته‌اید؟، اظهار داشت: این یک روال است و اگر بانک از ما بخواهد اجازه‌اش را از قوه قضائیه می‌خواهیم. رییس کل بانک مرکزی در پایان درباره نرخ سود بانکی اظهار داشت: برنامه‌ای برای تغییری در نرخ سود بانکی نداریم. / ایبنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید