آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

ریکاوری در توسعه / آیا بیمه مرکزی از پرونده بیمه توسعه درس گرفته است ؟ /

مثلث مالی - لیلا اکبرپور: پشت سر نام تمام موسسات بیمه ،عبارت " دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ایران می آید و تقریبا بالای سرتمام مدیران عامل شرکت های بیمه تصویرآن در قابی زیبا بردیوار نقش بسته است . اما این مجوز چه زمان و کجا کاربرد دارد ؟ اگر تاریخ بیمه کشورمان را به دو بخش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن تقسیم کنیم ، به جرات می توان گفت پرونده بیمه توسعه مصداق کاربرد صدور پروانه فعالیت موسسات بیمه توسط بیمه مرکزی ایران در زمانی است که بیمه گر توان ایفای تعهدات خود را ندارد . 15 آبان سالروز تاسیس بیمه توسعه و ارسال پیام سعید افشاری مدیرعامل آن که برای احیای مجدد توسعه اعلام آمادگی کرده است ، بهانه ای شد تا پرونده پرفراز و نشیب این بیمه خصوصی بازخوانی شود .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی – لیلا اکبرپور: پشت سر نام تمام موسسات بیمه ،عبارت ” دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ایران می آید و تقریبا بالای سرتمام مدیران عامل شرکت های بیمه تصویرآن  در قابی زیبا بردیوار نقش بسته است .

اما این مجوز چه زمان  و کجا کاربرد دارد ؟ اگر تاریخ بیمه کشورمان را به دو بخش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن تقسیم کنیم ، به جرات می توان گفت پرونده بیمه توسعه مصداق کاربرد صدور پروانه فعالیت موسسات بیمه توسط بیمه مرکزی ایران در زمانی است که بیمه گر توان ایفای تعهدات خود را ندارد .

 ۱۵ آبان سالروز تاسیس بیمه توسعه و ارسال پیام سعید افشاری مدیرعامل آن که برای احیای مجدد توسعه اعلام آمادگی کرده است ،  بهانه ای شد تا پرونده پرفراز و نشیب این بیمه خصوصی بازخوانی شود .

هر چند ، چند سالی از چالش بیمه توسعه گذشته اما فراموش نشده که بیمه مرکزی سهم اتکایی – اجباری خود از جبران خسارات را پرداخت نمی کرد و رییس کل وقت به صراحت اعلام کرد : ” بیمه توسعه سهم اتکایی – اجباری خود را پرداخت نکرده و امروز مطالبه ای ندارد .

بنابراین باید امروز از بیمه مرکزی پرسید ؛ “آیا زیرساخت ها برای کنترل واریزی سهم اتکایی – اجباری شرکت های بیمه به حساب بیمه مرکزی آماده است ؟”

درچالش دوم مشخص شد بیمه توسعه از آیین نامه سرمایه گذاری مصوب شورای عالی بیمه منحرف شده و تمام منابع را به بازار مسکن برده است و برای جبران خسارات نقدینگی ندارد .

بنابراین سوال دوم از نهاد ناظر ، آیا زیرساخت ها برای کنترل رعایت آیین نامه سرمایه گذاری درشرکت های بیمه فراهم است ؟ بیمه گران دیگر نمی توانند دراجرای آن انحراف داشته باشند ؟

 زمانی که گفته می شد ، گروهی سعی دارند ، بیمه توسعه را ورشکسته اعلام نمایند و طبق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث ، صندوق تامین خسارت‌های بدنی ، مسوول جبران خسارات شرکت بیمه‌ای باشد که ورشکستگی شده است ، با بررسی دارایی ها اثبات شد ،  بیمه توسعه ورشکسته نیست. برعکس ، دارایی‌های زیادی داشت که پاسخگوی تمام خسارات بود اما مشکل کمبود و یا نبود نقدینگی بود که اجازه نمی داد خسارات را پرداخت نماید.  

سرمایه گذاری دربازار مسکن که رویای سهامداران بیمه توسعه برای دست یافتن به نرخ بالای بازدهی را به کابوس تبدیل کرد . سرازیر شدن پرونده‌های خسارت از یک سو و رکود بازار مسکن از سوی دیگرفرصت جبران خسارات را از توسعه گرفت . پرونده آن به شورای عالی بیمه رفت و مجوز صدور بیمه نامه ها لغو شد.

تجربه توسعه نشان داد ، قانون گذارچه زیبا درقانون تاسیس بیمه مرکزی ،شرکت بیمه ایران را مسوول رسیدگی به پرونده های خسارت شرکتی کرد که مجوز فعالیتش توسط شورای عالی بیمه لغو شده است  وعاقبت بعد از چند سال  ازمحل انتقال دارایی های بیمه توسعه به بیمه دولتی ایران خسارات پرداخت و بدهی ها تسویه شد.

امروز سعید افشاری مدیرعامل بیمه توسعه از آمادگی بازگشت به بازار بیمه کشور خبرداده است . احیای مجدد بیمه توسعه درصنعت بیمه کشور مخالفانی دارد. مخالفانی که به صراحت می گویند: ” توسعه اعتبارصنعت بیمه را خدشه دارکرده است.”

اما می توان از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کرد.  آن پروانه فعالیت که بالای سرقدرت اله اسدی مدیرعامل وقت بیمه توسعه هم قرارداشت موجب شد تا بیمه مرکزی ، بحران را مدیریت نماید .

اگر بخواهیم صنعت بیمه را با سیستم بانکی مقایسه نماییم در مقابل تعداد بیشمار موسساتی که حقوق سپرده گذاران خود را پایمال کردند ، در صنعت بیمه یکبار اتفاق افتاد و بیمه مرکزی موفق تر از بانک مرکزی حقوق مردم را تا ریال آخر زنده کرد.

  پیام مدیرعامل بیمه توسعه به مناسبت سالروز تاسیس آن از سوی روابط عمومی این شرکت منتشر شده است ، درادامه می آید:   

در آغاز، همزمانی سالروز تاسیس شرکت بیمه توسعه و میلاد باسعادت پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد مصطفی (ص) و تقارن آن با هفته وحدت را به فال نیک گرفته و برای تمام مردم جهان بالاخص مسلمانان و هموطنان عزیزم آرزوی کامیابی و سلامت دارم.

۱۷ سال قبل در چنین روزی (۸۲/۰۸/۱۵)، شرکت بیمه توسعه همانند برخی دیگر از شرکت‌ها و با باز شدن فضا برای فعالیت بخش خصوصی متولد شد. همانطور که اهالی صنعت بیمه مطلع‌اند، این شرکت در اواخر سال۱۳۹۲ دچار بحران شد که به حول و قوه الهی ازابتدای سال ۱۳۹۴و با پشت سر گذاشتن موانع موجود، از طریق فروش اموال و دارایی‌های خود سرانجام موفق به پرداخت تمامی خسارت زیاندیدگان شد و اکنون در آستانه شروعی دوباره قرار گرفته است.

مزید استحضار پرداخت کلیه خسارات و تعهدات این شرکت، بدون کمک گرفتن ریالی از منابع دولتی و بی‌ آن که فشاری به اقتصاد کشور وارد کند انجام گرفت که این خود آزمونی موفقیت آمیز برای صنعت بیمه کشور به شمار می‌رود و بدون شک اهتمام سهامداران شرکت در راستای تامین منابع و پرداخت تمامی خسارت‌ها، به عنوان نقطه عطفی در صنعت بیمه کشور ماندگار شد که البته تمامی این اقدامات با مساعدت و همکاری دستگاه محترم قضایی، بیمه مرکزی ج.ا.ا و شرکت سهامی بیمه ایران صورت پذیرفت.

این نهالی که۱۷ سال پیش کاشته شد امروز به درختی تنومند تبدیل شده که در طوفان حوادث متعدد نه تنها سر خم نکرد، بلکه با پشت سر گذاشتن بحران‌ها، امروز قوی‌تر شده و به عنوان یکی از سرمایه‌های صنعت بیمه کشور محسوب می‌شود و آمادگی دارد تا با برداشته شدن تعلیق‌ها بار دیگر به بازوی توانمند صنعت بیمه کشور تبدیل گردد، انشاءالله.

اینجانب، سالروز تاسیس بیمه توسعه را به خانواده بزرگ صنعت بیمه، اعضای محترم هیات مدیره و کارکنان وفادار، صبور و خط‌ نگهدار شرکت، صمیمانه تبریک عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای همگان و مردم شریف ایران اسلامی، سلامتی، بهروزی و حُسن عاقبت آرزومندم. رجاءواثق دارم، مردم شریف و انقلابی کشورمان در سایه الطاف خداوند سبحان، توجهات حضرت صاحب الزمان (عج) و رهنمودهای رهبر فرزانه و عزیزمان با مقاومت و همدلی بر تمامی تحریم‌ها فائق آمده و در این جنگ نابرابر اقتصادی، سرفرازانه همانند ۴۲ سال گذشته پیروز میدان خواهند بود، انشاءالله.

سعید افشاری؛ مدیرعامل و عضو هیات مدیر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید