آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

حراج اوراق دولتی به داد تورم رسید /

مثلث مالی : کارشناس اقتصادی گفت: اجرای سیاست عملیات بازار باز و حراج اوراق دولتی اقتصاد ایران را از وقوع شبه‌ ابرتورم یا ابرتورم نجات داد و کسری بودجه دولت را با حراج و فروش اوراق جبران نمود.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : کارشناس اقتصادی گفت: اجرای سیاست عملیات بازار باز و حراج اوراق دولتی اقتصاد ایران را از وقوع شبه‌ ابرتورم یا ابرتورم نجات داد و کسری بودجه دولت را با حراج و فروش اوراق جبران نمود.

 علی رضائیان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در سال ۹۹ اجرای عملیات بازار باز و حراج اوراق دولتی بوده است، گفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه درآمد ارزی در سال جاری، دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه بوده و اگر این کسری بودجه پولی شده و با استفاده از منابع بانک بانک مرکزی پوشش داده می‌شد، رشد نقدینگی و تورم بسیار شدید بود و به سطوح شبه ابرتورم و ابرتورم می‌رسید.

وی ادامه داد: هرچند تورم کنونی نیز رقم پایینی نیست و عموم مردم در فشار هستند؛ اما باید توجه داشت که آن میزان از کسری بودجه، قابلیت ایجاد تورم‌های بسیار شدید را داشت و بر همین اساس است که مجموعه اقدامات و سیاست‌های پولی بانک مرکزی مانع بروز ابرتورم شد.

رضائیان خاطرنشان کرد: در سال جاری فروش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی توسط بانک مرکزی انجام شده است که اگر این مبلغ قرار بود به طور مستقیم و از طریق، منابع بانک مرکزی تأمین شود حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد به پایه پولی کشور اضافه می‌شد که تأثیر شدیدی بر سایر متغیرها داشت و می‌توانست تورم را به میزان غیرقابل باوری افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کنار کسری بودجه دولت باید به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا و لزوم حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیده نیز توجه کرد که فشار مضاعفی بر رشد نقدینگی و پایه پولی وارد کرد.

رضائیان تاکید کرد: بر این اساس با در نظر گرفتن کلیه این شرایط اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی و تورم بسیار تأثیرگذار بود که هر چند شاید به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی و تخصصی برای عموم مردم قابل درک نباشد اما کارشناسان اقتصادی بر آن صحه می‌گذارند. / مهر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید