آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

جوابیه بانک آینده / عوامل کاهش ٧٠درصدی زیان بانک آینده اعلام شد

پيشينه ايجاد پروژه‎هاي مربوط به بانك‎آينده، صرفاً، ناشي از فرآيند ادغام و انتقال دارايي‎هاي نهادهاي ادغامي سابق به اين بانك، وفق مصوبه شوراي محترم پول و اعتبار مي‎باشد؛ بديهي است، تأمين مالي پروژه‎هاي مذكور و شناسايي سود تسهيلات مرتبط با آن‎ها، به منظور صيانت مجدانه از منافع آحاد ذي‎نفعان بانك، به ويژه، سپرده‎گذاران گرامي، تا رسيدن آنها به مرحله بهره‎برداري كامل و دستيابي به ارزش افزوده مورد نظر است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : روابط عمومی بانک آینده ، در پاسخ به گزارش منتشره برخی از رسانه ها با عنوان ” تسهیلات نجومی برای یک مال “در روزهای گذشته ، جوابیه را منتشر کرده است که درادامه می آید :   

علی درستکار مدیر امور روابط عمومی و بازارافزایی بانک آینده دراین جوابیه  به آگاهی عموم ‎رسانده است :

 پیشینه ایجاد پروژه‎های مربوط به بانک‎آینده، صرفاً، ناشی از فرآیند ادغام و انتقال دارایی‎های نهادهای ادغامی سابق به این بانک، وفق مصوبه شورای محترم پول و اعتبار می‎باشد؛ بدیهی است، تأمین مالی پروژه‎های مذکور و شناسایی سود تسهیلات مرتبط با آن‎ها، به منظور صیانت مجدانه از منافع آحاد ذی‎نفعان بانک، به ویژه، سپرده‎گذاران گرامی، تا رسیدن آنها به مرحله بهره‎برداری کامل و دستیابی به ارزش افزوده مورد نظر است.

 لذا، ابهام مربوط به “عدم وجود وثایق معتبر” در بند (۵) گزارش حسابرسی صورت‎های مالی منتهی به پایان سال ١٣٩٧، با تملیک سهام شرکت‎های توسعه بین‏الملل ایران‎مال و بازرگانی بهار اقتصاد کامیاران، در مردادماه سال ١٣٩٨ و وصول تمامی مطالبات مرتبط با شرکت‎های مذکور، به طور کامل منتفی شده است. کما این که، رویداد فوق، در یادداشت (۵۶) صورت‎های مالی پیش‎گفته، با عنوان “رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه” و در بند (١۵)گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک، با عنوان “تأکید بر مطلب خاص”، به طور کامل و واضح افشا و تبیین شده است؛ که با هر نیت و مقصودی، در مطلب انتشار یافته مذکور؛ مورد غفلت کامل قرار گرفته است.

به نظر می‎رسد، نگارنده گزارش با گزینش برخی بندهای حسابرسی بیش از هر چیز به دنبال منفی‎بافی با چشم‎پوشی کامل از موفقیت‎های رخ‎داده در بانک آینده بوده است.

در گزارش اخیر بانک، منتشره در سامانه کدال، شاهد کاهش قابل توجه ٧٠درصدی زیان این بانک هستیم؛ رشد ٢٧درصدی سود وجه التزام تسهیلات اعطایی، رشد ۵٨ درصدی سود حاصل از سرمایه‎گذاری‎ها و سپرده‎گذاری‎ها و همچنین رشد شگفت‎آور ٢٨۶٠٣ درصدی سایر درآمدها از مهمترین عوامل کاهش زیان در این دوره است که هیچ اشاره‎ای به این نکات نشده است!

از سویی دیگر، بانک دارایی‎هایی را به دلایلی که عنوان شد از مدت‎ها قبل داشته که با پیگیری‎های فراوان در یک فرآیند ساماندهی در حال تملیک و یکپارچه‎سازی آن‎هاست و عرضه عمومی این دارایی‎ها به مردم از طریق بورس و در راستای اجرای موضوع مهم خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، تکلیف شده به همه بانک‎هاست که برای بانک آینده جای بسی خرسندی است که در خروج از بنگاه‎داری و واگذاری دارایی‏ها پیش‎قدم بوده است.

نگارنده مطلب در جای دیگر به کاهش ارزش سهام بانک آینده در بازار سهام اشاره می‎کند که از بی‎اطلاعی وی از اوضاع این‎روزهای بورس و فرابورس حکایت دارد! چرا که شفاف‎سازی بانک‎آینده در تملیک دارایی‎ها، کاهش قابل توجه زیان و اعلام برنامه عرضه سهام زیرمجموعه‎ها در بازار سهام سبب شده تا  ارزش سهام بانک از حدود ۳۰ آذر سال گذشته از ۱۶۴۶ریال به ۱۹۲۰۲ریال رسیده و حتی بعد از اعلام شفاف‎سازی‎های اخیر تقاضای خرید خود را حفظ کند؛ در واقع، جامعه سهام‎داری به ارزش‎های بنیادین این بانک و البته تغییرات رو به جلو و مثبت آن پی‌برده‎اند ، در حالی که نگارنده مغرض گزارش مزبور از همه این وقعیت‎های بسیار شفاف، غفلت کرده‎است.

از این روی، برای تنویر افکار عمومی و جلوگیری از وهن بانک، با انتشار مطالب فاقد پشتوانه حرفه‌ای، اطلاعات مربوط به مازاد ارزش قابل توجه پروژه‎های مذکور که توسط هیأت کارشناسان رسمی دادگستری در حال ارزیابی می‎باشد، پس از کسب نتیجه و صدور گزارش نهایی، از طریق سامانه اطلاع رسانی “کدال”، به آگاهی عموم خواهد رسید.

با این همه، هیأت مدیره بانک آینده، با اهتمام حداکثری، در اعتلای نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، “شفافیت مالی، پاسخ‎گویی و حساب‎دهی” را به عنوان اصلی جداناپذیر در امتداد عملیات اصلی بانک دانسته و هیچ‎گونه قصوری  در افشای کامل اطلاعات مورد نیاز ذی‎نفعان، با در نظرگرفتن ملاحظات حساس بازار سرمایه را، متوجه خود نمی‎داند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید