آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

اختلاف نظرصادرکنندگان برسر دخالت دولت درکنترل کرایه حمل کالا

"رییس کنفدراسیون صادرات ایران ، آیا درخواست شما برای نظارت و دخالت حاکمیت در نرخ گذاری، مغایر با خواسته های قبلی بخش خصوصی نیست؟"

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران درتشریح دلایل افزایش ۳ برابری کرایه حمل بار صادراتی در سه ماه اخیرگفت : افزایش تقاضا در خطوط ریلی و محدودیت در خطوطی دریایی بین ایران و سایر کشورها به دلیل تحریم‌ها، باعث شد تا افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها شود.

“رییس کنفدراسیون صادرات ایران ، آیا درخواست شما برای نظارت و دخالت حاکمیت در نرخ گذاری، مغایر با خواسته های قبلی بخش خصوصی نیست؟”

لاهوتی از طرح این موضوع در جلسه با راه آهن وکارگروه شورای عالی صادرات خبرداد  و افزود: پاسخ راه‌آهن این بود که ما خطوط را در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهیم، افزایش قیمت خارج از کنترل ما است و این مربوط به رقابت در داخل بخش خصوصی و به دلیل عرضه و تقاضا است.

وی یادآورشد : اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های حاکمیتی امکان نظارت و کنترل را کماکان دارند و باید از این ابزار استفاده کنند تا قیمت‌ها مدیریت شود ، چرا که از گذشته بحث حمل و نقل یکی از فاکتورهای منفی در قیمت تمام شده کالاها بود.

این درحالی است که گفته رییس کنفدراسیون صادرات مبنی بردخالت دولت در کنترل قیمت ها درشبکه های اجتماعی با نقد گروهی از فعالان حوزه بازرگانی مواجه شده است .

آنها برای لاهوتی نوشته اند : “آقای لاهوتی ، آیا درخواست شما برای نظارت و دخالت حاکمیت در نرخ گذاری، مغایر با خواسته های قبلی بخش خصوصی نیست؟” آرزو میکنم  روزی دولت دست از دخالت و تعیین نرخ دستوری در تمامی حوزه ها بردارد.

درنوشته های انتقادی  آمده است : مهمتر و موثر تر از نظارت و مدیریت نرخ، انجام وظایف حاکمیتی توسط وزارت خارجه است، قسمت قابل توجهی از افزایش نرخ ها ریشه در معطلی و اقدامات یک جانبه در مسیر های ترانزیتی و یا بازار های هدف بوده، که هنوز وزارت خارجه دراین مورد حرفی نزده است. در خصوص کشور ترکیه عملا هیچ حمل باری بدون واگن میسر نیست ، هزینه های سربار و مدت زمان حمل کالا هم کاملا همه صادرکنندگان‌ رو مایوس کرده است ،  حتی خریداران ترکیه هم حاضر به خرید و حمل کالا با قطار نیستند . ‏دولت و اتاق بازرگانی بهتراست  روی دیپلماسی اقتصادی در راستای بازگشایی مرز بازرگان تمرکز داشته باشد تا پیدا کردن متهم در بخش خصوصی .

درباره پاسخ راه‌آهن مبنی براینکه خطوط در اختیار شرکت‌های خصوصی قرارگرفته و  افزایش قیمت خارج از کنترل دولت است ، متذکرشدند : تعیین نرخ حمل قطار هم دست بخش خصوصی ایران نیست ، شرکت MFA ترکیه به عنوان صاحب واگن نرخ تعیین می کند .

ازلاهوتی پرسیده شد : همانطور که از دولت انتظار دارید بر قیمت‌ خدمات شرکت‌های حمل و نقل نظارت کند، موافق قیمت‌گذاری محصولات و خدمات سایر تولیدکنندگان و از جمله صادرکنندگان هم هستید؟

لاهوتی نیزدرپاسخ به این نقد ها یادآورشد : بنظر من نظارت دولت ها حتی در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد و با ابزارهای متعدد بدون دخالت ، بازار را کنترل می کنند، آنچه نباید اتفاق بیافتد دخالت و ورود مستقیم دولت ها در قیمت گذاری و اجرا است  ولی ریگولاتوری  بازار توسط دولت ها  در  دنیا امری عادی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید