آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

احتمال فعالیت مجدد بازار پردیس تا یک ماه آینده

مثلث مالی : یک هفته پس از حادثه آتش‌سوزی بازار پردیس ۱، حالا رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش،‌ در گفت‌وگو با ایرنا امیدوار است که تا یک ماه آینده این بازار فعالیت خود را دوباره از سر گیرد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : یک هفته پس از حادثه آتش‌سوزی بازار پردیس ۱، حالا رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش،‌ در گفت‌وگو با ایرنا امیدوار است که تا یک ماه آینده این بازار فعالیت خود را دوباره از سر گیرد.

سادات نجفی مدیرجامعه بازاریان کیش

هفته گذشته برآورد شما از میزان خسارت بازار پردیس معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بود که بعدا برخی عنوان کردند کمتر از این‌هاست؟

پیش بینی ۱۰۰ میلیاردی ما از نظر وسعت آسیب‌ها بود. همین الان خسارت به سازه بازار نزدیک به ۳۰- ۴۰ میلیارد تومان براورد می‌شود. البته هنوز کارنشاسان مشغول بررسی هستند و باید ببینند آیا تاسیسات بازار هم آسیب دیده است. من مجموع خسارات را عرض کردم. بهرحال یازار رقم بالایی در روز گردش مالی داشته و الان ۸ روز است که تعطیل شده است. برخی از غرفه‌داران هم کالاها و اموال‌شان را از دست دادند و نتوانسته‌اند خسارت کامل بگیرند. اینها هم بخشی از خسارت است. بنابراین این رقمی که بنده اعلام کردم شامل این موارد هم می‌شود. بلاخره این آتس‌سوزی بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کیش بوده  و تا به حال دراین سطح و اندازه در جزیره نداشته‌ایم. البته امیدواریم که این عدد کمتر باشد.

آیا مشخص شده است که دقیقا چه تعداد کاسب زیان جزئی یا کلی دیده‌اند؟

کل بازار زیان دیده است. ببینید ۲۵ مغازه که به طور کامل از میان رفته است. بسیاری هم کالاهای شان دچار دودزدگی شدید شده‌ یا بسیاری از مغازه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی هم به علت گرما اجناس‌شان از بین رفته است. بسیاری از خریداران وقتی حتی جعبه کالایی فرورفتگی داشته باشد از خرید ان اجتناب می‌کنند چه برسد به این که مثلا لباس یا پوشاکی دود گرفته باشد و از این نظر کسبه با مشکل مواجه خواهند شد.  

بسیاری هم که در آتش‌سوزی خسارتی ندیدند،‌ با تعطیلی بازار به مشکل برخورده‌اند. برای آنها هم تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟

روزهای اول پیش بینی این بود که روند بازسازی زمان زیادی طول خواهد کشید. به همین علت ما به سراغ گزینه‌های دیگر رفتیم و با آنها وارد مذاکره شدیم. از طرفی نمی‌خواستیم به علت بالارفتن تقاضا، قیمت اجاره برای سایر مغازه‌داران آنجا هم افزایش یابد. با دو گزینه هم به توافق رسیدیم که تا یک سال به صورت رایگان مغازه‌های خود را در اختیار غرفه‌داران بازار پردیس قرار دهند. منتها برخی از غرفه‌داران ما که در بازارهای دیگر هم دارای شعبه هستند تمایل دارند در همین بازار پردیس به فعالیت خود ادامه دهند. از طرفی در حال حاضر این بحث مطرح شده که امکان بازسازی مجدد بازار در بازه زمانی کوتاه‌تری ممکن است و به همین علت برخی از کسبه ترجیح می‌دهند در همین بازار فعالیت خود را ادامه دهند و آن تقاضای اولیه فروکش کرده است. امیدواریم در یکی دو روز آینده با قطعی شدن نظر کارشناسان خبرهای خوبی برای همکاران داشته باشیم.

فکر می‌کنید نهایتا تا چه زمانی بازار مجددا فعالیت خود را آغاز کند؟

گمانه‌زنی اولیه این است که بخش‌ کمتر آسیب‌دیده بازار ظرف ۱ ماه آینده بازسازی و احیا شود و چراغ بازار روشن شود که ایده‌آل همه است. آن بخشی که خسارت جدی دیده است با توجه به نوع سازه سبک بازار نیز زمان زیادی نخواهد برد و احتماالا بتوان ۳-۴ ماهه بازسازی کرد.

در رابطه با پرداخت خسارت توسط بیمه به مشکل خاصی برنخوردید؟

 نه خوشبختانه سه روز بعد از آتش‌سوزی خسارت آن‌هایی که به قطعیت رسیده و توافق شده بود، پرداخت شد و سایر شرکت‌های بیمه‌گر قول داده‌اند تا با نظر مساعد حداکثر کمک را داشته باشند. منتها برخی از همکاران ما سهوا اشتباه کرده‌اند و با افزایش کالاها الحاقیه بیمه را دریافت نکرده‌اند. بنابراین مبلفی که دریافت می‌کنند معادل خسارت وارد آمده به آنها نیست و عمده زیان‌ها از این بابت است.  در اینجا جا دارد از تمامی کسانی که مسئولانه رفتار کردند و با حضور به موقع جلوی بزرگ‌تر شدن ابعاد حادثه را گرفتند، نیز تشکر کنم .

منبع : ایرنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید