آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

فاصله وضعیت موجود تا نقطه مطلوب بیمه گری / مروری برمیزگرد نقشه راه صنعت بیمه (بخش اول )

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی – لیلا اکبرپور: در سال ۱۳۹۳میزگردی با موضوع « راهکارهای حرکت صنعت بیمه ازوضعیت موجود به نقطه مطلوب» برگزارشد و ازجمله مسائلی که دراین نشست مورد توجه قرارگرفت نگاه دولت به صنعت بیمه و آثارتصمیمات غیرتخصصی درسایرنهادها برای صنعت بیمه – بحث رقابت  و متاثربودن صنعت بیمه ازسایربخش های اقتصادی بود.با انتشار مجدد نقطه نظرات کارشناسان حاضر در آن جلسه می توان به این نتیجه رسید ، “آیا وضعیت کنونی همان نقطه مطلوبی است که هفت سال گذشته مدیران عامل صنعت بیمه خواسته بودند ؟ بیمه گران تا چه اندازه از راهکاراهای ارایه شده برای حرکت به نقطه مطلوب بهره بردند ؟ و آیا نگاه دولت به صنعت بیمه تغییرکرده است ؟”  دراین میزگرد آقایان معصوم ضمیری،مسعود حجاریان،یونس مظلومی ، سید محمد آسوده ، غلامعلی غلامی ، علی پوریزدی و عبدالرسول عطایی حضور داشتند که بخش اول آن در ادامه می آید:

معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد: ” هم تجربه بازار ملی و هم تجربه بازار بین‌المللی می‌گوید : بازار رقابتی بدون نظارت نمی‌شود. چرا؟ نمی‌توان اجازه هر کاری را به شرکت‌ها داد وبا‌ این گفته که اگر نتوانست از بازار خارج می‌شود. خیالی آسوده داشت”.

رقابت :

به نظر می‌رسید دربحث رقابت و اینکه  «بازار بیمه باید رقابتی باشد» همه کارشناسان با یکدیگرموافق بودند.

معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد: ” هم تجربه بازار ملی و هم تجربه بازار بین‌المللی می‌گوید : بازار رقابتی بدون نظارت نمی‌شود. چرا؟ چون فعالیت بیمه، کیفی و بلندمدت است. نمی‌توان اجازه هر کاری را به شرکت‌ها داد وبا‌ این گفته که اگر نتوانست از بازار خارج می‌شود. خیالی آسوده داشت”.

فعالیت بیمه خاص است، نظارت را می‌طلبد. حالا اگر رقابت و نظارت را کنار هم بگذاریم یک سوال پیش می‌آید که پاسخ به آن خیلی چیزها را روشن می‌کند.

آیا دربازار بیمه کشور به موازارت رقابتی کردن، مقدمات نظارت متناسب با آن به وجود آمد؟

البته پاسخ‌این پرسش، پرسش‌های دیگری را به همراه دارد، مانند آیا نظارت فقط سرمایه‌ای است؟

آیا وقتی بخش‌خصوصی دعوت به همکاری شد، مقررات و آیین‌نامه‌ها متناسب با بخش‌خصوصی اصلاح و بازنگری شد؟

آیا نقش فعالیت بخش‌خصوصی را به شرکت‌های دارای صلاحیت واگذار کردیم؟

آیا حذف تعرفه‌ها بدون داشتن نظارت متناسب با بازار آزاد، کار درستی بود؟

آیا حذف یکباره تعرفه‌ها بدون جایگزین درست بود؟ و در بازار بدون تعرفه نظارت باید چگونه باشد؟ پاسخ به‌این پرسش‌ها کارسختی نیست، باید اول رقابت دربازاربدون تعرفه را تمرین می‌کردیم و سپس به تدریج‌این نظام جایگزین نظام تعرفه‌ها می‌شد. برای شرایط کنونی بازار بیمه کشور نباید نگاه‌ها را محدود کرد بلکه با آسیب‌شناسی می‌توان به نتایج بیشتر و بهتری دست یافت.

مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه: ” اگر مساله رقابت در صنعت بیمه حل شود بسیاری از مسائل و مشکلات بیمه در‌ایران حل می‌شود.
رقابت با آزادی در کسب و کار صورت می‌گیرد. آزادی در نرخ، آزادی در انتصاب، آزادی در عملیات.


* مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه: ” اگر مساله رقابت در صنعت بیمه حل شود بسیاری از مسائل و مشکلات بیمه در‌ایران حل می‌شود.
رقابت با آزادی در کسب و کار صورت می‌گیرد. آزادی در نرخ، آزادی در انتصاب، آزادی در عملیات. البته‌این آزادی‌ها مشروط بر کنترل و نظارت مالی باید باشد که درنهایت منجر به رقابت شود.
کنترل و نظارت مالی حتی موجب اطمینان خاطر بیمه مرکزی از حفظ حقوق مردم در زمان‌ایفای تعهدات بیمه‌گران می‌شود. نظارت مالی بر عملکرد شرکت‌ها‌ ایفای تعهدات بیمه‌گر در آینده را تضمین می‌کند. چگونه می‌توان پذیرفت پس از چند سال نظارت بیمه مرکزی مشخص شود که یک شرکت بیمه توان پرداخت خسارات را ندارد و با کمبود منابع روبه‌روست؟
می‌بینید یک شرکت صورت‌های مالی خود را تجدید ارائه می‌کند و چند ده برابر سودی که سال گذشته نشان داده به زیان تبدیل می‌شود؛ در دنیا اگر عددها حدود ۱۰ درصد جابه‌جا شود بازرس قانونی و حسابرس باید پاسخگو باشند و دیگرجایی دردنیای تجارت ندارند، اما در صنعت بیمه کشورما تغییرات بالای ۱۰۰۰ درصد اتفاق می‌افتد و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و بیمه مرکزی هم خیلی خونسرد سالنامه منتشر می‌کند.

یونس مظلومی مدیرعامل اسبق بیمه رازی مدیرکنونی شرکت بیمه تعاون : “با ‌این گفته که شرکت‌ها در‌ایران نرخ‌شکنی می‌کنند موافق نیستم.
در زمان رقابت نوسان قیمت‌ها طبیعی است و در همه دنیا ‌این اتفاق می‌افتد. ر زمان رقابت نوسان قیمت‌ها طبیعی است و در همه دنیا ‌این اتفاق می‌افتد. شرکت‌ها برای رقابت و جذب مشتری قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. اصلاح soft market در زمانی به کار برده می‌شود که شرکت قیمت را کاهش می‌دهد تا جایی که ادامه‌ این روند منجر به زیان‌دهی می‌شود و ناگزیر است برای سال آینده قیمت را افزایش دهد که برای آن اصطلاح lart market بکار می‌برند

یونس مظلومی مدیرعامل اسبق بیمه رازی مدیرکنونی شرکت بیمه تعاون : “با ‌این گفته که شرکت‌ها در‌ایران نرخ‌شکنی می‌کنند موافق نیستم.
در زمان رقابت نوسان قیمت‌ها طبیعی است و در همه دنیا ‌این اتفاق می‌افتد. شرکت‌ها برای رقابت و جذب مشتری قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. اصلاح soft market در زمانی به کار برده می‌شود که شرکت قیمت را کاهش می‌دهد تا جایی که ادامه‌ این روند منجر به زیان‌دهی می‌شود و ناگزیر است برای سال آینده قیمت را افزایش دهد که برای آن اصطلاح lart market بکار می‌برند یعنی قیمت به اوج خود می‌رسد تا از زیان جلوگیری کند، بنابراین در بازار رقابتی نمودار قیمت همواره سینوسی است و شرکتی که در یک سال قیمت محصول را کاهش داده است در سال آینده مجبور به افزایش آن است تا از زیان جلوگیری کند.

 بازار بیمه کشور ما رقابتی نیست. یک بازیگر به تنهایی ۵۰ درصد بازار را در اختیار خود دارد و اتفاقا‌این سهم در انحصار دولت است و۲۸ شرکت بیمه در مجموع ۵۰ درصد بازار را دارند که سهم هر یک به طور متوسط ۲ درصد است بنابراین توانی برای رقابت با بازیگر اصلی ندارند.

این در حالی است که کشور ما نسبت به کشورهای منطقه وضعیت خوبی از نظر فرهنگ بیمه‌ای دارد؛ وقتی اخبار کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر، بحرین و کویت را رصد می‌کنم متوجه مشکلات فرهنگی آنها با بیمه می‌شوم که موجب شده بیمه در‌این کشورها توسعه پیدا نکند اما در کشور ما ابهامات شرعی حل شده و ما امکان توسعه بیمه را داریم اما شرایط به گونه‌ای رقم خورده که خود بیمه‌گران در بازار خودزنی می‌کنند و زحمت ۸۰ ساله بیمه در کشور را در وضعیت بحران قرار داده اند. وضعیت کنونی برخی از شرکت‌ها اصلا خوب نیست تعهداتی را در گذشته پذیرفته‌اند که در آینده باید‌ایفا کنند و اکنون منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

محمد آسوده مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایراینان درخصوص رقابت با اشاره به این گفته که بیمه یک صنعت وارداتی است. گفته بود : ”  بله در دهه ۸۰ میلادی آلمان تعرفه‌های صنعت بیمه را حذف کرد، اما آیا‌ ایران در سال ۲۰۱۰ که تعرفه‌ها را حذف کرد شرایطی مشابه دهه ۸۰ آلمان داشت؟ آیا زیرساخت‌ها برای رقابت بدون تعرفه فراهم شده بود؟ بله همانطور که ‌اشاره کردند در بازار بدون تعرفه به کار بردن واژه نرخ‌شکنی اشتباه است، اما امروز مشکل اساسی صنعت بیمه نرخ‌های غیرفنی است که بازار را به هم زده است.

محمد آسوده مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایراینان درخصوص رقابت با اشاره به این گفته که بیمه یک صنعت وارداتی است. گفته بود : ”  بله در دهه ۸۰ میلادی آلمان تعرفه‌های صنعت بیمه را حذف کرد، اما آیا‌ ایران در سال ۲۰۱۰ که تعرفه‌ها را حذف کرد شرایطی مشابه دهه ۸۰ آلمان داشت؟ آیا زیرساخت‌ها برای رقابت بدون تعرفه فراهم شده بود؟ بله همانطور که ‌اشاره کردند در بازار بدون تعرفه به کار بردن واژه نرخ‌شکنی اشتباه است، اما امروز مشکل اساسی صنعت بیمه نرخ‌های غیرفنی است که بازار را به هم زده است.

نگاه دولت به صنعت بیمه و آثارتصمیمات غیرتخصصی برای صنعت بیمه :

معصوم ضمیری: از نگاه حمایتی دولت ، تعریف دوگانه‌ای شد . برداشت برخی از نگاه حمایتی دولت‌این است که دولت به صنعت بیمه به عنوان یک صنعت حمایتی نگاه می‌کند و برداشت دیگراین بود که دولت به صنعت بیمه نگاه حمایتی دارد.
اگر بخواهیم تعریف اول را ملاک قرار دهیم نگاه دولت اصولا حمایتی نیست و باید در جهت منافع خودش هم که شده نگاه خود را تغییردهد. اگر قرار است به نقطه مطلوب برسیم ابتدا حاکمیت باید در مواجهه با مسائل بیمه‌ای رویکرد خود را تغییر داده و جنبه حمایتی داشته باشد به جای‌اینکه تصور کند بیمه‌ها سازمان‌های حمایتی هستند که می‌توان برای حل مشکلات سایر نهادها از منابع آنها بهره‌مند شد، عوارض و مالیات را از‌این بخش حذف و اتفاقا مشوق‌های مالیاتی در نظر بگیرد.

مسعود حجاریان : گفته می شود ، ایجاد بازار رقابتی وظیفه دولت است . بله ایجاد بازار رقابتی وظیفه دولت است. اما دولت‌ها در کشور ما تمایلی به‌این کار ندارند، چرا؟

چون انحصارگر اصلی خود دولت است و نمی‌خواهد‌این قدرت را از دست بدهد. اما اگر روزی دولت خواست رقابت را در بازار بیمه کشور‌ایجاد کند باید سه تصمیم را بگیرد و اجرایی کند.

_ اول‌اینکه بیمه‌ایران باید از رقابت با بخش‌خصوصی خارج شود. در بازار ۳۰ شرکت هستند و با هم رقابت می‌کنند، دیگر نیازی نیست بیمه‌ایران با سهم بالای خود وارد رقابت شود. در بازاری که انحصار و رهبری قیمت باشد جایی برای رقابت نیست به ویژه زمانی که بیمه‌ایران در‌این رقابت نرخ پایین تری هم تعیین می‌کند.‌این عملکرد بیمه‌ایران موجب شد تا در یک سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان بدهد یعنی ۶ برابر سرمایه خود. قانون تجارت می‌گوید اگر شرکتی ۵۰ درصد سرمایه را زیان کرد باید برای انحلال مجمع فوق‌العاده تشکیل دهد!

زمانی که بیمه‌ایران نرخ غیرواقعی و غیرفنی می‌دهد در واقع دارد خصوصی‌سازی را شکست می‌دهد. در واقع اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در صنعت بیمه را زیرسوال می‌برد. وزیر اقتصاد در ابتدای کار خود‌این وعده را داد اما اجرا نشد، چرا؟ چون بدنه مقاومت می‌کند. تحول در شرکت بیمه‌ایران سخت است با هزاران کارمند و نماینده به راحتی نمی‌توان آن را از بازار رقابت خارج کرد. اما دولت وقتی در‌این امر ناموفق است در کناربیمه‌ایران شرکت آتیه‌سازان حافظ را تاسیس می‌کند و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از پرتفوی بخش خصوصی را به آن واگذار می‌کند.

_ دومین کار ورود بیشتر مردم به صنعت بیمه است. اما دولت در مقابل سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان را که ۱۰ برابر سرمایه شرکت‌های بیمه در آمریکاست تعیین می‌کند. چرا؟ چون نمی‌خواهد مردم وارد‌این صنعت شوند و می‌خواهد وضع مالکیت بیمه‌ها به همین گونه بماند.

مالکین عمده بیمه‌ها، بانک‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌‌های دولتی هستند و دولت نمی‌خواهد‌این امر تغییر کند بنابراین سرمایه اولیه تاسیس شرکت بیمه را ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین می‌کند که تامین آن کار هر کسی نیست.

_سومین موضوع برای رقابتی شدن بازاربیمه‌این است که رقابت با آزادی کسب و کار صورت می‌گیرد. آزادی کسب و کار مشروط به کنترل و نظارت مالی. اگر چنین اتفاقی بی‌افتد دیگر شاهد شرکت‌هایی نخواهیم بود که توان‌ایفای تعهدات خود را ندارند.

یونس مظلومی : این نوع نگاه دولت به صنعت بیمه تنها مختص‌ایران نیست. در دنیا نیز نگاه دولت به بیمه‌گران با واژه ” صنعت بیمه جیب گشاد” ذکرمی‌شود.

در حالی که‌این نگاه باید تغییر کند و مسوولان بدانند بیمه‌ها از محل حق بیمه‌ها باید خسارات مردم را بدهند و به عنوان بنگاه‌های اقتصادی در نهایت باید سودآوری هم داشته باشند. اگر کوچک‌ترین خللی در مدیریت منابع پیش بیاید شرکت‌ها با مشکل مالی مواجه می‌شوند و دروضعیت مشابه با ۳ شرکت بیمه‌ای که الان در وضعیت دشواری هستند، قرار می‌گیرند.

محمد آسوده : درساختاراقتصادی متناسب بودن سیاست‌ها با وضعیت صنعت بیمه مهم است. دقت کنید اقتصاد ما دولت محور است، نفت محور است، بانک محور است و ساختار هر یک از‌این محورها روی صنعت بیمه تاثیرگزار است. در بازار پول مشاهده می‌کنید حجم عملیات بانک‌ها چندین برابر بیمه‌هاست و بیمه‌ها متاثر از تغییرات در سیستم بانکی هستند.

این در حالی است که دولت در تصدی‌گری بازار بیمه‌این صنعت را در رقابت با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. مجلس نیز در زمان تصویب قوانین بیمه‌ای مواردی را مصوب کرده که با اصول اولیه بیمه‌گری منافات دارد. درست است که قانون در راس امور است. اما می‌شود مجلس برای فوتبال نیز یک قانون تصویب کند که اگر با دست هم گل بزنند قبول است؟ تصویب پرداخت خسارت مالی و جانی به راننده مقصر حادثه برای صنعت بیمه همان‌قدر عجیب و دور از استانداردهای بین‌‌المللی است که زدن گل با دست برای فوتبالی‌ها

ثبات مدیریت :

معصوم ضمیری: دراین جلسه ‌به درستی به ثبات مدیریت اشاره شد. صنعت بیمه به ثبات مدیریتی نیاز دارد و باید از تغییر مدیران نظارتی با سلایق مختلف پیشگیری کرد. آنچه مسلم است مقررات نظارتی در صنعت بیمه نیاز به بازتعریف دارد، بیمه مرکزی در سال‌های اخیر به‌این موضوع توجه داشته اما روند اصلاحات باید سرعت بیشتری بگیرد.

چرا امروز وضعیت بازار بیمه به‌اینجا رسیده است و چگونه می‌تواند به نقطه مطلوب برسد؟

کسانی که در گروه مدیریتی بحث می‌کنند متفق‌القول هستند وضعیت ،زمانی از موجود به مطلوب انتقال می‌یابد که با نگاه به گذشته و پیدا کردن مشکلات و یافتن امکانات برای آینده برنامه درستی نوشت تا در نهایت صنعت جایگاه خود را پیدا کند.

نکته دیگراینکه در شرکت‌های بیمه اصول حاکمیت شرکتی باید با جدیت اجرا شود و هیات مدیره شرکت‌های بیمه بدانند تنها حافظ منافع سهامداران نیستند بلکه باید بین سهامدار، کارکنان و بیمه‌گذاران رفتار متعادل داشته و هیچ‌گاه منافع یک گروه را فدای گروه دیگر نکنند. امروز متاسفانه در برخی از شرکت‌ها‌این امر دیده می‌شود.

صنعت بیمه دردنیا تخصصی شده و عملیات اتکایی، عمومی‌و عمر از هم تفکیک شده اند ؛ اگر در بازار ما هم‌ایجاب می‌کند باید‌این اتفاق بی‌افتد، دیگر زمان آن رسیده در ساختار صنعت بیمه کشور ما نیز تجدیدنظر شود.

مسعود حجاریان : موضوع کیفیت مدیریت کاملا درست است و نظارت بر شایستگی مدیران در دستور جلسه شورای عالی بیمه نیز قراردارد . زیرا  مدیران ناشایست، کارشناسان ناشایست، نمایندگان ناشایست صنعت بیمه را به سمت نابودی می‌برند.

صنعت بیمه باید مکانیزمی‌داشته باشد که با حذف ناشایست‌ها، از شایستگی‌ها در صنعت بیمه حمایت کند. اما این حمایت چگونه باید باشد؟

از دخالت به جای کنترل باید به شدت جلوگیری شود، برخی فکر می‌کنند با دخالت در مدیریت می‌توان ازشایستگی‌ها حمایت کرد. برخی فکر می‌کنند دولت ارزیاب خوبی در مدیریت است و می‌تواند با تدوین آیین‌نامه به نحوه مدیریت‌ها امتیاز داده و آنها را تایید و یا رد صلاحیت نماید. اگر گمان می‌کنید با‌این روش در سال‌های آتی در صنعت بیمه شایسته سالاری‌ایجاد می‌شود، خیر‌این تفکر اشتباه است. “باید نهاد ناظر مدیر یک شرکت بیمه را در مدیریت آزاد بگذارد”.

اختیارات مدیررا نباید کاهش داد، او باید مختاربه نوآوری و ریسک کردن باشد و اگر مدیریت او منجر به زیان شد، نظارت باید به گونه‌ای باشد که نهاد ناظر از حفظ حقوق مردم مطمئن باشد و بداند شرکت مربوطه آنقدر پشتوانه مالی دارد که بتواند زیان مدیریت را جبران نماید.

یونس مظلومی :

 ضریب نفوذ بیمه در کشور ما به دلیل وجود سازمان‌های اجتماعی پایین است. در کشورهای توسعه‌یافته سازمان بیمه‌های اجتماعی فقط بیمه‌های پایه به ویژه در درمان را انجام می‌دهند و سهم بازنشستگی به بیمه‌های بازرگانی تخصصی و یا عمومی‌واگذار می‌شوند.

به عنوان یکی از اعضای انجمن مدیران صنایع کشور به خوبی می‌دانم بسیار از بیمه‌گذاران بزرگ‌این سازمان‌ها خواستار خرید بیمه‌های درمان و زندگی از بیمه‌های بازرگانی هستند و از دولت می‌خواهند زمینه همکاری با بیمه‌های بازرگانی در‌این حوزه را فراهم نماید.

جداشدن بحث درمان پایه از بازنشستگی موجب می‌شود کارفرمایان به هر شرکت بیمه که خدمات بهتری ارائه می‌دهد مراجعه و بهترین پوشش را بگیرند.

 آنچه برای‌اینکه شرکت‌های بیمه بتوانند نرخ حق بیمه‌ها را بالا برده یا حداقل با قیمت واقعی عرضه کنندف اهمیت دارد. داشتن رتبه اعتباراست. اگر شرکت‌ها رتبه‌بندی شوند، مشتری برای انتخاب بیمه‌گر راحت‌تر تصمیم می‌گیرد و می‌داند اگر نرخ‌این شرکت پایین است بخاطر رتبه اوست و اگر آن شرکت قیمت بالاتری دارد بخاطر ویژگی‌ها و رتبه بالای اوست. البته تحریم‌ها باعث شده که شرکت‌های رتبه‌‌بندی اعتبار مطرح دنیا با ما کار نکنند و متاسفانه شرکت‌های بیمه در کشور‌این امتیاز را برای رقابت ندارند. البته می‌توان از شرکت‌های رتبه‌بندی اعتبار در منطقه بهره برد که اگر چنین اتفاقی بی‌افتد بدون تردید مسیر قبولی اتکایی برای بازار‌ایران را فراهم می‌کند. چرا که در دنیا داشتن رتبه اعتبار نقش حیاتی در قبولی اتکایی‌ایفا می‌کند.در سال‌های دور بیمه مرکزی و بیمه‌ایران از بازار خارج قبولی اتکایی داشتند و کشورمان هر چند اندک صادرات بیمه داشت که متاسفانه‌این امکان در حال حاضر میسر نیست.

محمد آسوده : هر یک از نهادها باید در جایگاه خود باشند و تصمیم‌گیری‌ها باید متناسب با متفاهیم و اصول بین‌المللی باشد،‌این خواسته کلی فعالان بازاربیمه ازحاکمیت است.

ما از نمایندگان مجلس توقع نداریم تمام موارد بیمه‌ای را بدانند اما از رییس کل بیمه مرکزی توقع داریم کلیات بیمه را بداند و‌این فرصت را داشته باشد که در زمان اصلاح قوانین بیمه‌ای در کنار مجلس باشد. قوانین هر چه به سطوح پایین‌تر می‌آیند پویاتر می‌شوند، در واقع شما در صنعت بیمه می‌توانید یک دستورالعمل اجرایی را یک روزه حتی تدوین و یا تغییر دهید اما اگر‌این دستورالعمل در فرآیند قانون و مقررات باشد دیگر تغییر آن به‌این سادگی‌ها نیست و پروسه طولانی خواهد داشت.

درسال‌های گذشته بیمه مرکزی ثبات مدیریت نداشت و نتوانست در بسیاری مواقع مفید باشد. رییس کلی که امروز آمده و فردا در مجلس حاضر می‌شود چه می‌داند صنعت بیمه طی سال‌های گذشته چه عملکردی داشته است. در سال ۱۳۶۰ زمانی که دیه ۳۰۰ هزار تومان بود خود صنعت بیمه برای پوشش دیه پیش‌قدم شد و در آن سال قوه‌قضاییه مقاومت می‌کرد و می‌گفت: مگر می‌شود دیه را بیمه کرد؟ اگر صنعت بیمه نبود و بیمه دیات اجرایی نمی‌شد امروز تمام کشور باید تبدیل می‌شد به زندان‌هایی که رانندگان مقصر حوادث رانندگی را در خود حبس کند. خدمات بیمه فراموش می‌شود و بیمه‌گران همواره متهم هستند. صنعت بیمه باید ساختاری داشته باشد که همه عوامل آن همسو با اهداف توسعه‌ای پیش روند و اگر کسی خلاف جهت حرکت کرد از چرخه حذف شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

Take a peek inside our Wonderworld

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید