امکان استعلام چک‌های جدید، بدون احراز هویت به زودی فراهم می‌شود

نادعلی زاده با اشاره به راه‌اندازی سرویس استعلام چک‌های جدید توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک عنوان کرد: بانک مرکزی درصدد است سرویس جدیدی را راه اندازی ‌کند که به واسطه آن، گیرنده در زمان دریافت چک، می‌تواند از ثبت یا عدم ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد اطمینان حاصل کند. این سرویس مانند سایر خدمات چک در ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مانند برنامک‌های پرداخت موبایلی، اینترنت بانک و همراه بانک، پیامک و همچنین وب سایت بانک مرکزی قابل دسترس است و مشتریان حقیقی و حقوقی با مراجعه به این ابزارها می‌توانند از این امکان، بدون طی مراحل احراز هویت استفاده کنند.

این پست را به اشتراک بگذارید

 مثلث مالی : سخنگوی اجرای قانون جدید چک گفت: از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۰، نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های وصولی در حدود ۹.۵ درصد است. طی همین بازه زمانی در سال گذشته، یعنی از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۹، نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های وصولی تقریباً ۱۶ درصد است. همچنین در بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ نیز، نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های وصولی در حدود ۱۰.۱۵ درصد است که این آمار حاکی از کاهش چک‌های برگشتی می‌باشد. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سخنگوی اجرای قانون جدید چک درباره نسبت چک‌های جدید برگشتی به چک‌های جدید مبادله‌ای عنوان کرد: از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰، میزان چک‌های جدید برگشتی به چک‌های جدید مبادله‌ای، ۳.۵ درصد بوده است اما این آمار درخصوص چک‌های قدیمی حدود ۸.۵ درصد است. بنابراین همانطور که مشاهده می‌شود آمار چک‌های برگشتی جدید بسیار پایین‌تر از چک‌های برگشتی قدیمی است. 

نادعلی زاده با بیان اینکه در حال حاضر و از ابتدای فروردین تا نیمه تیر ماه ۱۴۰۰، حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دسته چک جدید میان مشتریان توزیع شده است، تصریح کرد: این مقدار در واقع به معنای ۴۸ میلیون برگ چک است و از این میزان حدود ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار چک معادل حدود ۱۱ درصد به گردش افتاده و در سامانه ثبت شده است. 

وی افزود: از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ دسته چک‌های جدید توزیع شدند و همانگونه که پیشتر نیز اطلاع رسانی شده است، دسته چک‌های جدید بایستی در سامانه صیاد ثبت شوند. 

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره ارائه خدمات درخصوص قانون جدید چک از طریق دستگاه‌های خودپرداز عنوان کرد: این امر در برنامه بانک مرکزی است و البته به لحاظ فنی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد با این حال شبکه بانکی در تلاش است از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز این خدمت ارائه شود. همچنین فراهم شدن امکان ثبت و تأیید چک از طریق کدهای دستوری USSD و پیامک نیز در دستور کار برنامه بانک مرکزی قرار دارد. 

نادعلی زاده ادامه داد: ارائه خدمات مرتبط با قانون جدید چک از طریق پیامک، تا پایان تیر ماه فراهم خواهد شد. همچنین به منظور سهولت بیشتر در حال حاضر نیز شعب، خدمات ثبت و تأیید چک (خدمات سامانه صیاد) را به مشتریان ارائه می دهند. در این زمینه خدمت ثبت چک برای صادرکنندگان در شعب بانک صادرکننده چک و خدمت تایید دریافت چک در شعب بانک‌هایی که دریافت‌کننده حساب فعال دارد، قابل انجام است.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک درباره چرایی تفاوت در پیاده سازی، طراحی و درخواست اقلام اطلاعاتی از مشتریان در سرویس‌های ارائه خدمت چک‌های صیادی بانکها توضیح داد: در این باره مستند فنی برای تمام بانک‌ها یکسان است اما در هر صورت شبکه بانکی، سلایق گوناگونی در ارائه خدمت دارند و بر همین اساس طراحی‌های لازم را بر روی سرویس‌های خود اعمال می‌کنند. در این زمینه بانک مرکزی نکات و تذکرات لازم را به بانک‌ها یادآور شده است و بانک‌ها در طراحی‌های خود با حداقل اطلاعات، امکان ثبت و تأیید چک را برای مشتری فراهم می‌کنند و وحدت رویه کلی در این زمینه از سوی شبکه بانکی رعایت می‌شود.

نادعلی زاده با اشاره به راه‌اندازی سرویس استعلام چک‌های جدید توسط بانک مرکزی در آینده نزدیک عنوان کرد: بانک مرکزی درصدد است سرویس جدیدی را راه اندازی ‌کند که به واسطه آن، گیرنده در زمان دریافت چک، می‌تواند از ثبت یا عدم ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد اطمینان حاصل کند. این سرویس مانند سایر خدمات چک در ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مانند برنامک‌های پرداخت موبایلی، اینترنت بانک و همراه بانک، پیامک و همچنین وب سایت بانک مرکزی قابل دسترس است و مشتریان حقیقی و حقوقی با مراجعه به این ابزارها می‌توانند از این امکان، بدون طی مراحل احراز هویت استفاده کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بازار مالی

رییس کل خواستار فعالیت های بین المللی انجمن حرفه ای صنعت بیمه شد

مثلث مالی : مهندس مجید بهزادپور، با اشاره به نقش نیروی انسانی کارآمد و متخصص گفت: بیمه، صنعتی مبنتی بر نیروی انسانی است که در تمام سطوح باید به توانایی و پویایی آنها توجه ویژه داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رئیس کل ضمن ابراز خرسندی از فعالیت انجمن حرفه ای صنعت بیمه در راستای ارتقاء سطح دانش فعالان صنعت بیمه گفت: پیشنهاد می‌شود این انجمن فعالیت خود در حوزه های بین المللی را گسترش دهد و با برگزاری دوره های بین المللی برای کارکنان صنعت بیمه، دانش تخصصی آنها با تکنیک های جدید بیمه ای و ارزیابی ریسک به روز رسانی شود.

بیمه

بیمه پاسارگاد بار دیگر در بالاترین سطح توانگری مالی قرار گرفت

مثلث مالی : شرکت بیمه پاسارگاد برای سال های متوالی در سطح یک توانگری مالی قرار گرفت. طبق ارزیابی صورت های مالی مصوب سال ۱۴۰۰ توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت بیمه پاسارگاد موفق به کسب سطح یک توانگری مالی مؤسسات بیمه با نسبت توانگری ۳۰۴ درصد شده است.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید