آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

چهار ابهام پیش روی بازار سرمایه کشور چیست ؟

مثلث مالی : بیش از یکصد نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در بیانیه ای خطاب به سران سه قوه راهکارهایی را برای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار و تامین نقدینگی جهت بهبود وضعیت معاملات پیشنهاد کردند. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه دراین باره گفت : در حال حاضر ابهامات پیش روی بازار سرمایه حداقل در ۴ حوزه اصلی قابل دسته بندی است، نرخ بهره، نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری و نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری از جمله این ابهامات است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : بیش از یکصد  نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در بیانیه ای خطاب به سران سه قوه راهکارهایی را برای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار و تامین نقدینگی جهت بهبود وضعیت معاملات پیشنهاد کردند. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه دراین باره گفت : در حال حاضر ابهامات پیش روی بازار سرمایه حداقل در  ۴ حوزه اصلی قابل دسته بندی است، نرخ بهره، نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری و نتیجه انتخابات آتی ریاست جمهوری از جمله این ابهامات است.

دارابی افزود: دو مساله مهم در این لیست به حوزه سیاست گذاری پولی و بانک مرکزی باز می گردد؛ اهمیت این دو مساله هم در این است که اگر شما نرخ بهره را جابجا کنید به صورت مستقیم در ارزش گذاری سهام تاثیر می گذارد که به پدیده الاکلنگ نرخ بهره و شاخص بورس معروف است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به نرخ سود حساس است، توضیح داد:  به همین خاطر در حال حاضر که نرخ بهره تقریبا سه برابر ابتدای سال ۹۹ است به طور طبیعی بازار نیازمند پایان دهی به سیاست انقباضی است؛ چون ریسک امروز اقتصاد ایران با میانه سال ۹۹ و احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا برابر نیست.

به گفته دارابی،  اگر قرار باشد در آن سطح ریسک نرخ بهره ۲۲درصد باشد و  امروز هم با پیشرفت مذاکرات برجام و رشد بهای نفت و افزایش صادرات ایران نرخ همان باشد کلا سیاست گذاری بازار پول بی معنا خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تاثیر نرخ ارز به عنوان یکی دیگر از محورهای مورد تاکید در بیانیه فعالان بازار سرمایه به سران سه قوه گفت: نرخ ارز  تقریبا برای ۶۰درصد شرکت های تشکیل دهنده ارزش بازار ما دارای اهمیت است، لذا اگر سناریوهای متفاوت و متناقضی از ارز به جامعه اعلام شود باعث سردرگمی بازار می شود.

وی افزود: در حال حاضر تلفیق مذاکرات سیاسی برجام و تلاطم بازار ارز موجب بلاتکلیفی وارد کننده و صادر کننده است و در همین حال سرمایه گذاران نیز نمی توانند ارزش گذاری درستی انجام بدهند و به همبن خاطر موضوع ارز باعث شده است که عملا تصمیم گیری انجام نشود .

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از سوی  دیگر از آنجا که اقتصاد نیاز به تثبیت نرخ ارز دارد ، هر گونه بحث افزایش یا کاهش ارز، تاثیر منفی بر سرمایه گذاری دارد.

دارابی در ادامه با اشاره به تاثیرات مخرب قیمت‌گذاری دستوری بر حقوق سهامداران گفت: قیمت گذاری دستوری برای بازار به خصوص در صنعت های خودرو، فولاد، مواد معدنی و مواد غذایی بسیار آزار دهنده شده است و علیرغم اینکه اغلب مسئولان با آن مخالفت کرده اند، همجنان در حال اجراست.

وی اظهار داشت: نکته نگران کننده این است که این معضل رفته رفته به  چالشی حیاتی برای شرکتها تبدیل شده  و  به دلیل نرخ گذاری اشتباه ، برخی از صنایع را با زیان سنگین مواجه کرده است .

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:  اگر این مشکل حل نشود ممکن است در آینده نزدیک به ورشکستگی صنایعی نظیر خودرو سازی منجر شود؛ لذا  در این بخش، خروج فوری از شرایط قیمت گذاری دستوری لازم است.

دارابی گفت: همان طور که در بیانیه خود به سران قوا هم تاکید کردیم، سیاست‌های تشویقی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به عنوان محرک در کنار نرخ‌گذاری‌های غیردستوری کمک بزرگی به اقتصاد و بازار سرمایه باشد.

وی سپس به انتخابات ریاست جمهوری در کشور اشاره کرد و گفت:همواره در سال پایانی دولت به خصوص در زمانی که دولت در دوره دوم قرار دارد موضوع انتخابات چالش بازار سرمایه است .

دارابی افزود: به دلیل نداشتن حزب در کشور عموما تا آخرین لحظه مشخص نیست کاندیداها و در نهایت رئیس جمهور منتخب چه کسی خواهد بود؛ این ابهام  تا زمان انتخاب وزرا با بازار همراه است و در نتیجه تا زمانی که شخص رئیس جمهور مشخص نشود ، لاجرم بازار در این مورد با ابهام مواجه است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به این چهار ابهام،  بازار سرمایه در حال حاضر نشانه هایی از نزدیکی به کف قیمتی را شاهد است و اتخاذ برخی سیاست ها برای رفع این چهار ابهام می تواند به بازار کمک کند. به ویژه ،  لازم است برای کمک به کل اقتصاد در وهله اول  نرخ بهره کاهش یابد و نرخ ارز تثبیت و روشن شود؛  این دو موضوع می تواند خریداران را از لاک دفاعی خارج کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید