آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

نرخ تورم ترکیه به کجا می رسد؟

مثلث مالی : رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ارقام تورم در ماه مه نشان می‌دهد که افزایش قیمت مصرف‌کننده روند نزولی دارد. به گزارش ترکیش، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه با سرعتی کمتر از حد انتظار افزایش یافت اما همچنان به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بود.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ارقام تورم در ماه مه نشان می‌دهد که افزایش قیمت مصرف‌کننده روند نزولی دارد.

به گزارش ترکیش، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه با سرعتی کمتر از حد انتظار افزایش یافت اما همچنان به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بود.

اردوغان در گفت‌وگو با اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Part) گفت که دولت در حال کار بر روی راه‌هایی برای کاهش مشکلات اقتصادی خانوارها و مبارزه با افزایش قیمت‌هاست.

وی بار دیگر تاکید کرد که دولت از نزدیک روند قیمت‌ها را دنبال کرده و افزایش‌های سرسام‌آور را تحت پوشش قرار داده است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده ترکیه از پاییز گذشته افزایش یافته است زیرا لیر ترکیه پس از آنکه بانک مرکزی در سپتامبر چرخه تسهیل ۵۰۰ واحدی را آغاز کرد، تضعیف شد.

با وجود کاهش مالیات بر کالاهای اساسی و یارانه‌های دولتی برای قبوض آب و برق برای کاهش بار بودجه خانوار، قیمت‌ها افزایش یافته است.

دولت می‌گوید: تورم تحت برنامه اقتصادی جدید خود کاهش می‌یابد، برنامه ای که نرخ بهره پایین را برای تقویت تولید و صادرات برای دستیابی به مازاد حساب جاری در اولویت قرار می‌دهد.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه به اعضای حزب عدالت و توسعه اظهار کرد که مبارزه با تورم اولویت اصلی برای دوره آینده است.

نباتی تقویت هماهنگی و ارتباطات در مبارزه با افزایش قیمت‌ها، سیاست‌های پولی موثر، رویکرد محتاطانه به امور مالی عمومی همچنین اجرای همه جانبه و موثر سیاست‌های کلان احتیاطی را ضروری دانست.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) پیش‌بینی تورم خود را برای سال جاری و سال آینده عمدتا به دلیل افزایش قیمت کالاها و مشکلات عرضه اصلاح کرده است.

اظهارات فرماندار شاهاپ کاوچی اوغلو در آوریل حاکی از این بود که تورم قبل از ژوئن به حدود ۷۰ درصد می‌رسد و تا پایان سال به ۴۲.۸ درصد کاهش می‌یابد.

بانک مرکزی نرخ بهره معیار خود را در پنج جلسه سال جاری در ۱۴ درصد ثابت نگه داشته است.

نباتی همچنین گفت: شاخص‌های پیشرو نشان می‌دهد که اقتصاد چشم‌انداز مثبت خود را در سه ماهه دوم سال حفظ کرده است.

تقاضا، تولید و صادرات قوی به ترکیه کمک کرد تا رشد اقتصادی سالانه ۷.۳ درصدی را در سه ماهه اول بهتر از حد انتظار داشته باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید