آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

مدیری که راه گشای صعود بیمه های اتکایی در بیمه پاسارگاد شد/ ریسک خطرات باید از این منطقه جغرافیایی خارج شود

امین ضمیری مدیربیمه های اتکایی بیمه پاسارگاد گفت : رسالت مدیریت اتکائی در تمام شرکت های بیمه ایجاد پرتفو نیست بلکه این مدیریت در هر شرکت بیمه باید به فکر تأمین یا ایجاد پوشش لازم که با ماهیت و میزان پرتفوی شرکت سازگار باشد. در بیمه اتکایی بیمه‌گر مستقیم ، بیمه‌گر اتکایی را در نتایج مالی تعهدات بیمه خود به روش‌های مختلف مشارکت می‌دهد. بیمه ی اتکایی به مفهوم توزیع ریسک است و به عبارتی امکان پرداخت به خسارت‌های بزرگ را برای شرکت بیمه فراهم می‌آورد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی – سارا ابراهیمی کارشناس روابط عمومی شرکت بیمه پاسارگاد : نقطه تحول هر شرکتی وجود نیروی انسانی کوشا و جوان در کنار نیروهای کارآزموده و پیشکسوت است. وقتی صحبت از عملکرد بیمه پاسارگاد است، قبل از هر چیز ثبات مدیریتی خودنمایی می‌کند. تمایز این شرکت به‌عنوان شرکتی نوپا در بهره‌مندی از مدیران مجرب در کنار جوانان پرتلاش می باشد. بیمه پاسارگاد شرکتی است متکی بر تجربیات ارزنده که از آن شرکتی با ترکیب همگون پرتفوی، ضریب خسارت قابل قبول و نیروی انسانی متخصص ساخته است.

امین ضمیری مدیر جوان بیمه های اتکائی شرکت بیمه پاسارگاد فارغ التحصیل از مقطع لیسانس/ رشته مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه است. ایشان در خانواده بیمه ای متولد شده که نسل در نسل موفقیت های روزافزونی را در صنعت بیمه به دست آورده اند، بنابراین علاوه بر سابقه خانوادگی، علاقه شخصی این جوان کوشا را وارد صنعت بیمه کرد به طوری که تحصیل و کار در رشته مهندسی، وی را قانع نکرد و تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی با گرایش بیمه راه های ورود به این صنعت جذاب را برای ایشان هموار ساخت.

مدیر بیمه های اتکائی بیمه پاسارگاد حتی در مقطع لیسانس تصمیم داشت که کاربرد مهندسی صنایع را در صنعت بیمه به چالش وادارد. اما این مهم در سال های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به جد دنبال شد و در آن سال ها فعالیت تخصصی خود را در صنعت بیمه آغاز کرد، وی از سال ۱۳۸۴ وارد شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری شد که به نام شرکت بیمه معلم تغییر نام پیدا کرد . سپس در شرکت بیمه اتکائی ایرانیان به صورت تخصصی در حوزه بیمه های اتکائی فعالیت حرفه ای خود را ادامه داد .سپس در مدیریت بیمه های اتکایی شرکت بیمه ما مشغول به کار شد و پس از طی دوره کاری کوتاه در شرکت بیمه کوثر ، در تاریخ دوم بهمن ماه ۱۳۹۷ وارد شرکت بیمه پاسارگاد شد. او با وجود حساسیت های بسیار در حوزه کاری خود می گوید زمانی وارد شرکت بیمه پاسارگاد شده است که فردی تأثیرگذار باشد و اهداف حرفه ای خود را به بهترین نحو به انجام رساند.

در مدت دو سال و اندی که امین ضمیری به عنوان مدیر جوان و حرفه ای در بیمه های اتکایی فعالیت دارد و به نوعی راه گشای صعود بیمه های اتکایی در شرکت بیمه پاسارگاد شده است ، این روزها شاهد رشد روزافزون این رشته در شرکت بیمه پاسارگاد بوده ایم ، در گفتگوی اختصاصی با مدیر موفق و جوان بیمه های اتکایی شرکت بیمه پاسارگاد به راه های دستیابی به این موفقیت پرداخته ایم.

*        حضور شما چه تأثیری در رشد پرتفوی بیمه های اتکایی داشت؟

به نکته جالبی اشاره کردید ولی لازم است که بگویم رسالت مدیریت اتکائی در تمام شرکت های بیمه ایجاد پرتفو نیست بلکه این مدیریت در هر شرکت بیمه باید به فکر تأمین یا ایجاد پوشش لازم که با ماهیت و میزان پرتفوی شرکت سازگار باشد. در بیمه اتکایی بیمه‌گر مستقیم ، بیمه‌گر اتکایی را در نتایج مالی تعهدات بیمه خود به روش‌های مختلف مشارکت می‌دهد. بیمه ی اتکایی به مفهوم توزیع ریسک است و به عبارتی امکان پرداخت به خسارت‌های بزرگ را برای شرکت بیمه فراهم می‌آورد.

زمانی که بنده وارد شرکت بیمه پاسارگاد شدم این شرکت قراردادهای اتکائی خوبی داشت اما با توجه به وقوع حوادث فاجعه آمیز که در چند سال اخیر در کشور رخ داد ، مهم ترین کاری که در حوزه واگذاری انجام شد انعقاد قرارداد برای حوادث فاجعه آمیز بود که این پوشش برای پرتفوی مستقیم شرکت و پرتفوی قبولی با شرایط مطلوبی در نظر گرفته شد.

همان طور که می دانید مجوز قبولی در بیمه پاسارگاد از ابتدا با حساسیت خاصی دنبال می شد و همیشه مدیران ارشد سازمان در پی این بودند که مجوز قبولی هر ساله تمدید شود ولی هر چند در سال های ۹۷ و ۹۸ ظرفیت شرکت بیمه پاسارگاد مبالغ قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود ؛به دلیل کمبود نیروی انسانی و نبود زیرساخت های نرم افزاری لازم،امکان استفاده از ظرفیت فوق وجود نداشت به طوریکه پرتقوی قبولی شرکت درسال ۹۷ بالغ بر ۲۷ میلیارد و در سال ۹۸ بالغ بر ۳۵ میلیارد بوده است .

گفتنی است در سال ۱۳۹۹ با توجه به این که تعداد شرکت هایی که طبق آیین نامه ۵۵ مجوز قبولی گرفتند، بیشتر شد و بعضاً شرکت هایی که  در گذشته مجوز قبولی داشتند به این عرصه اضافه شدند ، با توجه به محدودیت ها، شرکت بیمه پاسارگاد موفق شد رشد قابل توجهی در این حوزه داشته باشد ، به طوری که پرتفوی بیمه های اتکایی بیمه پاسارگاد در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ برابر شد ، به عبارتی در سال گذشته پرتفویی در حدود ۱۲۰میلیارد تومان به دست آمده است.که لازم به توضیح است در سال ۱۳۹۹ ،۱۶۸۰ مورد پیشنهاد قبولی داشته ایم که پس از بررسی های دقیق فنی نرخ و شرایط «۱۰۳۰ » مورد آن منجر به قبولی گردید و نکته دیگر وضعیت خسارت های بخش قبولی است ،که میزان آن در سال های ۱۳۹۸و ۱۳۹۹ هر کدام با احتساب خسارت های معوق مربوط حدودا ۱۰ میلیارد تومان می باشد که خود نشان دهنده ی کیفیت پرتفوی قبولی است .

*        در این تأثیر آیا به جنبه های فن آوری اطلاعات نیز توجه شد؟

متأسفانه در صنعت بیمه نرم افزار های مورد استفاده و کاربردی به تعداد قابل توجهی وجود ندارد و در حوزه بیمه های اتکائی بحث فن آوری اطلاعات با محدودیت بیشتری روبه رو شده است. در ابتدای حضور در بیمه پاسارگاد به این نتیجه رسیدم که با توجه به اهداف مد نظر باید از نرم افزار تخصصی اتکائی بهره گرفت، تا از جنبه های مدیریتی نیز در این حوزه موثر باشد.

بنابراین استفاده از “نرم افزار تخصصی“ در حوزه بیمه های اتکائی از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ اجرایی شد .گفتنی است که اجرای این نرم افزار حجم کاری زیادی را ایجاد کرد ولی موفق شدیم با اضافه شدن نیروهای جوان به مدیریت اتکائی این راه را با موفقیت طی نماییم که قدردانشان هستیم.

*       خصوصیات این نرم افزار چیست و چه تأثیری در پیشرفت اجرای کار حاصل کرده است ؟

از خصوصیات این نرم افزار می توان بر تسهیل و تسریع در پاسخگویی به پیشنهادات شرکت های داخلی اشاره نمود و تحت وب بودن این برنامه باعث می شود که در صورت ایجاد و ارتباط با شرکت های خارجی نیز پیشنهادات آن ها با دقت و سرعت بیشتری بررسی گردد .

مزیت دیگر این نرم افزار را می توان نگه داری اطلاعات تمام بیمه نامه هایی که در حوزه اتکایی به شرکت پیشنهاد شده است، بیان نمود که امکان ایجاد بانک اطلاعاتی برای شرکت در این رشته فراهم می نماید.

از دیگر مزایای این نرم افزار میتوان گفت که اهمیت اخذ گزارش کامل و جامع بر هیچ کس پوشیده نیست که باعث استفاده از این نرم افزار امکان اخذ گزارشات متناسب فراهم گردیده است .

       * بیمه پاسارگاد از آبان ماه ۱۳۸۶ مجوز قبولی اتکایی از موسسات بیمه داخلی را دریافت کرده، چه شرایطی در شرکت وجود داشته که تا کنون این مجوز همه ساله توسط بیمه مرکزی تمدید شده است؟

در آیین نامه ۵۵ شرایط اعطای مجوز قبولی اتکائی از داخل و خارج کاملاً تشریح شده است اما مواردی که بیمه پاسارگاد را در این زمینه متمایز می کند؛ حفظ سطح یک توانگری مالی در تمام سال های فعالیت شرکت و همچنین برنامه ریزی دقیق در زمینه افزایش سرمایه شرکت است که جزء برنامه هیأت مدیره است و در نهایت وجود افرادی است که در زمینه اتکائی صاحب نظر هستند، هر چند به نظر میرسد که این آیین نامه با توجه به تغییرات بیشمار اقتصادی در کشور باید بازبینی شده و مورد بررسی بیشتری واقع شود.

در گذشته موضوعی مطرح شد که با توجه به افزایش نرخ ارز ،سرمایه شرکت ها به هزار میلیارد تومان جهت مجوز قبولی اتکایی افزایش یابد ولی اینجا نقدی مطرح است ، چرا که شرکت های بیمه در سال های اخیر با توجه به نیاز احساس شده، از محل تجدید ارزیابی دارائی ها سرمایه خود را افزایش داده اند که این امر تغییری در توانایی ایفای تعهدات ارزی شرکت ها ایجاد نمی کند. شاید بهتر باشد در این آیین نامه بازبینی مجددی صورت گیرد و مقام ناظر شرایط دیگری را نیز برای اعطای مجوز قبولی در نظر بگیرد. مثلا ً برای قبولی  بیمه نامه های ارزی ،ذخایر ارزی شرکت ها نیز در نظر گرفته شود.

*      پیش بینی شما از آینده بازار بیمه های اتکایی چیست؟

در شرایطی که در تحریم به سر می بریم نمی توانیم ارتباط مالی با کشورهای دیگر داشته باشیم، وقتی در یک منطقه جغرافیایی از نظر حوادث طبیعی شرایط بحرانی و پر ریسک وجود داشته باشد به گونه ای که بحث سیل و زلزله در کشور ما حائز اهمیت است. لازم است که پوشش اتکایی مناسب ابتیاع شود به گونه ای که ریسک خطرات از این منطقه جغرافیایی خارج شود. در آینده نیازهایی در بیمه های اتکایی احساس می شود که نشان می دهد ظرفیت های کنونی در این عرصه خیلی کافی نیست که در حال حاضر با تاسیس شدن شرکت های تخصصی اتکائی این امر تا حدودی برطرف می شود .

*        نظر شما در مورد بازار متشکل بیمه چیست؟

توجه به موضوع بازار متشکل بیمه بحث جالبی است که در اینجا مطرح شد و اخیراً در بحث اتکائی نیز مطرح شده است. موضوع به روزی است که در صنعت بیمه توجه زیادی به آن می شود. به عقیده بنده با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد نمی توان نظر دقیقی داد .در حال حاضر ذهنیتی وجود دارد که بازار متشکلی می خواهد تشکیل شود که برای شرکت های اتکائی یا شرکت های بیمه مستقیمی که مجوز قبولی دارند ، توصیه کند که چه بیمه نامه ای را با چه نرخ و شرایطی بپذیرند! توجه به این امر شاید نیاز روز بازار اتکایی کشور نباشد.

شاید گفته شود که انتخاب نام بازار متشکل حتی نام درستی برای آن نباشد چون در حال حاضر بازار غیر متشکلی نداریم. باید توجه داشت که در این زمینه ظاهرا الگوبرداری خاصی از بازار لویدز لندن شده ولی بستر و قوانین آن بازار  با بازار کشور ما دارای تفاوت های زیادی است.

*       چه آینده ای را برای بیمه پاسارگاد متصور هستید؟

اگر به عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد از بدو تأسیس بنگریم، روند رشدی متوازن و ثبات مدیریتی خاصی را در آن مشاهده می کنیم. شرکت بیمه پاسارگاد با تکیه بر توان مدیریتی خود توانسته موفق عمل کند. بیمه پاسارگاد با تمرکز بر بیمه های زندگی موجبات رشد خود و رشد این رشته را فراهم آورده به گونه ای که موفق به صدور بیش از ۶ میلیون بیمه نامه عمر و تأمین آتیه شده و عامل دیگر توجه به افزایش سرمایه است که دستیابی به این مهم بدون برنامه ریزی و بستر سازی مناسب میسر نمی شد. مهمترین نکته ای که در سال های اخیر باید به آن توجه کنیم اضافه شدن نیروهای جوان و مستعد در کنار نیروهای کارآزموده به بدنه شرکت است که در سایه آن اتفاقات بسیار ارزشمندی در شرکت رقم خورده و این امر در موفقیت روزافزون بیمه پاسارگاد تأثیر بسزایی خواهد داشت .

می توان در اینجا پیشنهادی را مطرح کرد و آن توجه به اطلاعات پایش شده بیمه گذاران عمر و تأمین آتیه و بهره برداری از این منبع منحصر به فرد در بخش بیمه های اموال و مسئولیت برشمرد. مانند بهره مندی بیمه گذاران عمر و تأمین آتیه از تخفیف هایی که در بیمه های بدنه اتومبیل و آتش سوزی منازل مسکونی اعطاء شده است که این امر می تواند در شرکت گسترش یابد.

در پایان ضمن قدردانی از اعتماد مدیریت شرکت بیمه پاسارگاد به نیروهای جوان ، باید ذکر شود که اگر توصیه های  افراد متخصص و باتجربه مانند آقایان دباغ و حائری نبود؛ پیشرفت امروز میسر نمی شد و همچنین از همیاری های ارزشمند جناب آقای میهن یار و سرکار خانم ختایی سپاسگزارم و قدردان زحمات همکاران جوان مدیریت اتکائی هستم و دست یاری شان را می فشارم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

Take a peek inside our Wonderworld

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید