آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

صادرات ۴.۳ میلیارد دلار کالا / در ۲ ماهه اول ۹۹

مثلث مالی : صادرات بدون نفت خام کشور در ۲ ماهه نخست امسال به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده که ۴.۱ میلیارد دلار کمتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : صادرات بدون نفت خام کشور در ۲ ماهه نخست امسال به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده که ۴.۱ میلیارد دلار کمتر از مدت زمان مشابه سال قبل است.

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی آمارهای گمرک مربوط به تجارت کالایی بدون نفت خام کشور در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: میزان صادرات بدون نفت خام کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت تردد در مرزها، کاهشی ۴۹ درصدی از نظر ارزشی را تجربه کرده است. در ۲ ماهه نخست سال قبل ۸.۴ میلیارد دلار کالا صادر شده بود که این رقم برای امسال به ۴.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این کاهش بیشتر به دلیل محدودیت صادرات به کشورهای همسایه و محدودیت تردد به ویژه در مرزهای عراق و ترکیه بوده است. همچنین این آمارها حکایت از آن دارند که میزان صادرات طی مدت زمان مورد گزارش از نظر وزنی ۵۲ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر طی این مدت ۵ میلیارد دلار کالا وارد شده که ۱.۸ میلیارد دلار کمتر از ۲ ماهه نخست سال قبل است. طی این مدت ۱۴.۵ میلیون تن کالا صادر و ۶.۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است.

این در حالی است که در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ صادرات بدون نفت خام ایران برابر با ۳۰.۳ میلیون تن و واردات نیز ۵.۷ میلیون تن بود. بنابراین صادرات کشور طی این مدت از نظر وزنی ۱۵.۸ میلیون تن کاهش داشته است. این آمارها نشان می‌دهند که واردات کشور طی ۲ ماهه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۵ درصد کاهش یافته ولی با این حال از نظر وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت صادرات کشور طی این مدت ۲۹۷ دلار در هر تن و متوسط قیمت کالاهای وارداتی نیز ۷۷۶ دلار در هر تن بوده است. در ۲ ماهه نخست سال ۹۹، کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه ۵ مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند. همچنین ایران به ترتیب بیشترین واردات خود را از کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند انجام داده است.

منبع : ایبنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید