آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

سوء‌استفاده از کارتخوان‌ها کاهش یافت

مثلث مالی : یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با اقدامات صورت گرفته تا حدود زیادی از مشکلات و دردسرهای سوء استفاده از کارتخوان‌ها کاسته شده است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با اقدامات صورت گرفته تا حدود زیادی از مشکلات و دردسرهای سوء استفاده از کارتخوان‌ها کاسته شده است.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ارزیابی خود را از اقدامات بانک مرکزی در حوزه پولشویی چنین بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی یک اقتصاد پویا و پیشرو، شفافیت و پاسخگو بودن آن است. به دلیل منافع اقتصادی، مالی و درآمدهایی که وجود دارد چنانچه نظارت کافی را شاهد نباشیم، فعالیت‌هایی خلاف قانون و اخلاق شکل خواهد گرفت که متاسفانه در میان کسب و کارهای رایج بسیار سودمند هم هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: مبارزه با موارد اشاره شده که فساد در اقتصاد محسوب می‌شود، بسیار اهمیت دارد زیرا مانند بیماری خواهد بود که چنانچه برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد ریشه را از بین خواهد برد. بنابراین چنانچه اقتصادی به دنبال شفافیت و فعالیت درست و پیشرو باشد، باید با اینگونه اعمال مجرمانه مبارزه و برخورد کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص یادآور شد: در ایران با توجه به ماهیت نظام جمهوری اسلامی و اینکه یک کشور سکولار به حساب نمی‌آید، همچنین الهام گرفتن بخش‌های اقتصادی از علوم دینی کمتر شاهد این مسائل هستیم، اما مواردی  مانند استفاده غیرقانونی و غیراخلاقی از کارت‌خوان‌های موجود در خارج از کشور یا سیم کارت‌هایی که به آن‌ها اتصال دارند، مواردی محسوب می‌شود که نیاز به نظارت‌های قوی‌تر نسبت به آنچه انجام می‌شود، دارد.

مرحبا در ادامه تاکید کرد: گروهی که از این کارتخوان‌ها بهره می‌بردند علاوه بر احتمال ارتکاب اعمال مجرمانه در بحث مالیات و موضوع تعیین مبدا پول هم شفاف نداشتند، بنابراین انجام این کار یعنی شفافیت و قانونمند شدن آنها واقعا از الزامات به حساب می‌آید. بانک مرکزی در این زمینه و مبارزه با پولشویی کارهای خوبی را آغاز و به نتیجه رسانده، اما شواهد ناکافی بودن آنها را حکایت می‌کند.

وی در این رابطه اظهار داشت: ریشه کن کردن پولشویی به صورت کامل در کشور که یک عمل مجرمانه در سراسر دنیا محسوب می‌شود به اقدامات سریع و گسترده‌تر نیاز دارد که اکنون انجام می‌شود و خوب هم به آن می‌پردازند، ولی همانطور که اشاره داشتم باید به نحوی صورت گیرد که کافی هم باشد. درباره کارتخوان‌ها هم اقدامات زیادی عملیاتی شده و تا حدودی دردسر و گرفتاری که در نتیجه استفاده از این کارتخوان‌ها برای اقتصاد کشور به وجود آمده، مورد کنترل قرار گرفته است.

مرحبا درباره اقدامات گسترده‎تر در این زمینه اظهار داشت: یک مورد از اقدامات گسترده‎تر که مورد اشاره قرار گرفت به نقش بانک‌ها برمی‌گردد که در زمینه پولشویی باید بسیار غنی‌تراز آنچه انجام می‌دهند، عمل کنند. البته بانک‌ها سازوکارهایی را برای مبارزه با این کار ایجاد کرده‌اند، اما آمار و اطلاعات نشان دهنده آن است که هنوز با حد مطلوب فاصله داریم. /ایبنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید