آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

ادامه تلاش شرکت های تامین سرمایه برای کاهش وابستگی به ضمانت بانک ها /

مثلث مالی – لیلا اکبرپور : دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی طی روزهای 27 تا 29 بهمن ماه درمنطقه آزاد کیش برگزار شد و رقابت شرکت های تامین سرمایه با بانک ها برای تامین مالی صنعت پتروشیمی این گردهمایی را جذاب کرد. به گفته شرکت های تامین سرمایه سالیان سال ، اقتصاد ایران وابسته به درآمد نفت بود و منابع مورد نیاز طرح ها مبتنی بر بودجه های دولتی ، که همین موضوع موجب می شد بسیاری از طرح ها نیمه کاره رها شوند. اقتصاد ایران سپس به سوی بانک محور شدن گام برداشت و منابع مورد نیاز پروژه ها از طریق تسهیلات بانکی تامین شد . اما صنعت پتروشیمی دارای پروژه های بزرگی است که سیستم بانکی محدودیت هایی برای تامین مالی آنها دارد و بازار سرمایه می تواند با اتکا به صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای جدید منابع مالی مورد نیاز طرح های بزرگ این صنعت را تامین نماید.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه درمنطقه آزاد کیش برگزار شد  و رقابت شرکت های تامین سرمایه با بانک ها  برای تامین مالی صنعت پتروشیمی این گردهمایی را جذاب کرد.

بانک ها همایش تخصصی “تامین مالی از طریق بخش خصوصی و نقش بانک ها درتوسعه صنعت پتروشیمی” را برگزار کردند و حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران در آن به صراحت گفت : تجربه همکاری‌های مشترک نشان داده که هر جا بانک‌ها به طور مشترک اقدام کرده‌اند، نتیجه موفقیت آمیزتربوده و به بانک ها پیشنهاد داد ، تا  در کنار هم برای تأمین مالی صنعت پتروشیمی، راهبرد مشترک پنج ساله تعریف کنند.

هولدینگ خلیج فارس نیز همایش “نقش بازار سرمایه در توسعه صنعت پتروشیمی” را برگزار کرد ، در آن شرکت های تامین سرمایه محصولات جدید خود را معرفی کردند و روح الله حسینی مقدم مدیرعامل تامین سرمایه ملت خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می تواند به تجهیز منابع از کانال های معتبر و سلامت کمک نماید و شرکت های تامین سرمایه نیز با طرح های متنوع و جدید در بازار ، نیازهای مالی پروژه های بزرگ را تامین نمایند.

به گفته شرکت های تامین سرمایه سالیان سال ، اقتصاد ایران وابسته به درآمد نفت بود و منابع مورد نیاز طرح ها مبتنی بر بودجه های دولتی ، که همین موضوع موجب می شد بسیاری از طرح ها نیمه کاره رها شوند. اقتصاد ایران سپس به سوی بانک محور شدن گام برداشت و منابع مورد نیاز پروژه ها از طریق تسهیلات بانکی تامین شد . اما صنعت پتروشیمی دارای پروژه های بزرگی است که سیستم بانکی محدودیت هایی برای تامین مالی آنها دارد و بازار سرمایه  می تواند با اتکا به صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای جدید منابع مالی مورد نیاز طرح های بزرگ این صنعت را تامین نماید.  

درحالی که بانک صادرات اعلام کرد برای تامین مالی بنگاه ها به عنوان ضامن در کنار شرکت های تامین سرمایه ایستاده است ، شرکت های تامین سرمایه به دنبال انتشار اوراقی هستند که برای تامین مالی، به ضمانت بانک ها وابسته نباشند.

هرچند در پایان نشست ها بانک صادرات ایران  تفاهم‌نامه همکاری با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) امضا کرد اما دست شرکت های تامین سرمایه هم خالی نماند و قراردادهایی به امضا رسید.

برنامه راهبردی مشترک پنج ساله بانک ها برای تامین مالی صنعت پتروشیمی

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مثلث مالی ، مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان این که صنعت پتروشیمی طی دو سال سخت اخیردر تنگناهای بین‌المللی بخش زیادی از ارز آوری کشور را به عهده داشته است، گفت:  تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد که اگر بخواهیم الگوها و ابزارهای تأمین مالی را در بانک‌ها یا بازار سرمایه تعریف کنیم، صنعت پتروشیمی واجد همه این شرایط بوده و تمامی ابزار‌های مالی در این صنعت کاربرد دارد.
صیدی افزود: این ابزارها از نظر ریسک، زمان کوتاه ‌مدت و بلند مدت، ریالی و ارزی در صنعت پتروشیمی کاربرد دارند و اغلب بانک‌ها نیز در تعامل با این صنعت فعال بوده‌اند.
صیدی از تلاش‌های صورت گرفته در این صنعت توسط سازندگان تجهیزات، شرکت‌های تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان قدردانی کرد و گفت: از مواردی که در  همایش‌ها کمتر به آن توجه می‌شود، این است که قطعنامه‌ای صادر شود و همه متعهد به انجام آن باشند تا برای تحقق مفاد آن تلاش کنند.
 مدیرعامل بانک صادرات ایران پیشنهاد کرد بانک‌ها با توجه به متغیرهای مهم اثرگذار در مسایل داخلی و بین‌المللی در ماه‌های پیش رو، برای تأمین مالی صنعت پتروشیمی برنامه راهبردی و مشترک پنج ساله تعریف و عملیاتی کنند.
صیدی گفت: تأمین مالی توسط  شرکت‌های تامین سرمایه در بورس نیز باید توسط بانک‌ها تضمین شود و از این رو بانک‌ها در کنار آنها نیز ایستاده‌اند.

چالش های بازار سرمایه

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در همایش نقش بازار سرمایه در توسعه صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه سالیان سال اقتصاد ایران وابسته به درآمد نفت بود و طرح ها از طریق بودجه های دولتی تامین مالی می شدند ، گفت : بودجه محور بودن سبب شد طرح های نیمه تمام زیادی در سطح کشور رها شود .

اسلامی بیدگلی افزود : نظام بانکی کشور در تامین منابع مالی طرح های مختلف نیاز به کنترل و نظارت جدی دارد اگر در این زمینه به نحو مطلوب عمل نکنیم نظام بازار محور می تواند در تامین مالی نقش اساسی ایفا کند.

وی اهمیت نقش بازار سرمایه در تامین مالی را یکی از راه کارهای  مناسب در اقتصاد کلان کشور برشمرد و افزود: بخش عمده موانع موجود نداشتن سواد مالی بنگاه های اقتصادی کشوراست ، برخی از شرکت ها فقط بانک ها را به عنوان ابزارهای تامین مالی می شناسند و از سواد مالی مناسبی برخوردار نیستند.

عضو شورای عالی بورس کشور خاطر نشان کرد: شرکت ها در این زمینه آمادگی لازم را ندارند و امسال از ۴۰۰ شرکت فعال در سطح کشور ۲۷ شرکت صورت های مالی خود را ارائه کردند که این اتفاق ، بی نظمی و ساختار سرمایه ای نا مناسب برخی از شرکت ها را نشان می دهد.

سعید اسلامی بیدگلی در رابطه با چالش های متعدد بازارسرمایه از جمله ابزارهای مالی و بوروکراسی در بازار سرمایه گفت: نهاد ها توسعه نیافته هستند و ابزار ها همگون با رشد بازار توسعه نیافتند و چالش متعددی در این زمینه ایجاد شده است.

بازار سرمایه شفاف ترین بخش اقتصاد

علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه بازار سرمایه ۵۰۰هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است ، گفت : با صدور انواع اوراق بدهی و ابزاری های جدید بدهی روش های مختلف برای افزایش سرمایه آورده های نقدی موجب تامین مالی در نظام بانکی کشور شده است .

صحرایی با اشاره به این که در ابتدای فروردین امسال ۳میلیون سهام دار فعال داشتیم که اینک به ۲۵ میلیون نفر رسیده است تصریح کرد: نداشتن سواد بازار سرمایه و فضای رسانه ای آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته صحرایی شفاف ترین اقتصاد کشور بازار سرمایه است و تهاتر اطلاعاتی که شرکت ها ارایه می دهند از شفافیت بیشتری برخوردار است و ۲۸۰۰ مراکز معاملاتی در دسترس است از این رو سرمایه های خرد به راحتی می توانند به بازار سرمایه وارد شوند.

وی با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی یکی از صنایع سرآمد بازار سرمایه است و از صنایع انرژی ارزان برخوردار است افزود: سیاست گذاران به راحتی با تصمیمات پشت درهای بسته درحوزه مواد اولیه آنها تصمیمی گیری می کنند از این رو با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی این موضوع در مجلس مورد توجه قرار داده شده است و مزیت اصلی دیگر معافیت های مالی در بازار سرمایه است.

تامین بیش از ۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای ذینفعان بازار سرمایه

مدیرعامل تامین سرمایه امین و رییس هیات مدیره بورس انرژی از تامین منابع مالی مجموعه شرکت های بورسی و غیر بورسی شستا به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه خبر داد.

سلمان خادم‌المله با اشاره بر لزوم اهمیت نقش بازار سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی کشور گفت: برای تسهیل در فرایند تامین مالی صنایع پتروشیمی کشور؛ کانون نهادهای مالی با همکاری سازمان برنامه بودجه و مجلس شورای اسلامی ابزارهای مالی مناسبی طراحی کردند که در بازه زمانی۵۰روز این تسهیلات قابل دریافت است.

خادم‌المله با بیان این که ده درصد گواهی سپرده کالای شرکت ها میانگین اموال محصولات تولیدی هست که در قالب اوراق سپرده کالایی به فروش می رسد، اظهار داشت: در مجموعه شستا ۳۵ محصول شناسایی شده که برای تامین مالی و ابزاری مناسب برای شفاف سازی قیمت گذاری شده است.

کاهش مدت زمان تامین مالی و کاهش وابستگی به بانک ها

روح‌اله حسینی مقدم مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت دراین نشست خواستار رفع محدودیت ها و بازنگری برخی از دستورالعمل های دست و پا گیرشد.

حسینی مقدم با تاکید برتسهیل فرآیند تامین مالی برای بنگاه های اقتصادی گفت : چنانچه بنگاهی بخواهد در بازار سرمایه به تامین سرمایه ها مراجعه کند ، شرکت تامین سرمایه با پشتوانه صندوق های سرمایه گذاری و براساس مقررات موجود کارها را پیش می برد و نیازی به آگهی شرایط عمومی با تفکر اینکه شاید مشتری دیگری وجود داشته باشد ، نیست .

وی اجرای شرایط عمومی را مانع کوتاهی فرآیند تامین مالی برای بنگاه هایی که رتبه اعتباری خوبی دارند، دانست و از آن به عنوان ” عوارض عمومی شدن تامین مالی” نام برد .   

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با بیان اینکه برای تامین مالی بسیاری از بنگاه ها لازم نیست شرایط عمومی طی شود و کافی است در چارچوب مقرراتی که مقام ناظر تعیین کرده انجام شود ، گفت : می توانیم بعد از پایان فرآیند به بازار اطلاع رسانی کنیم واگر ناشریا خریداراوراقی نیاز به بازار ثانویه داشت ، می تواند با مراجعه به بورس و فرابورس و درخواست ایجاد نماد این موضوع را حل نماید .

حسینی مقدم با اشاره به تلاش های بسیار در جهت کاهش وابستگی تامین مالی به بانک ها یادآورشد : با تغییر کوچکی که در دستورالعمل رتبه بندی اعتبار در دوران قالیباف اصل داده شد شور و نشاط برای معرفی این ابزار ایجاد شد و ناشران گفتند ، حالا که شرایط بهتر شده ، بدون نیاز به بانک چگونه می توان از ظرفیت اوراقی که رتبه اعتباری است استفاده کرد ؟

او خاطرنشان کرد : برغم تلاش هایی که شده اما هنوز برای آنکه دربازار سرمایه بتوانیم از ظرفیت اوراقی که می تواند بدون وابستگی به بانک ها از رتبه اعتبارش استفاده نماید ، جای کار بسیار دارد .

مدیرعامل تامین سرمایه ملت ضرورت حضور در نمایشگاه های تخصصی مالی را عدم آشنایی ناشران با فرآیندتامین مالی از بازار سرمایه عنوان کرد و گفت : در تامین سرمایه بانک ملت به سمت توسعه و بهبود فرایندها حرکت کردیم و با هدف کاهش مدت زمان تامین مالی و کاهش وابستگی به بانک ها به عنوان ضامن ، “انتشار اوراق سلف موازی استاندارد “را دربرنامه دارد .

حسینی مقدم با یادآوری اینکه اوراق سلف در گذشته در بورس کالا استفاده می شد ، ادامه داد : در بورس کالا پول ابتدا پرداخت و کالا در آینده و زمان سررسید تحویل داده می شد ، سپس گواهی سلف موازی به مروردارای قابلیت معامله شد .

وی افزود: اوراق سلف موازی استاندارد نیز طراحی شده تا مشکل نقد شوندگی و تامین مالی برای بورس کالا را تامین نماید.

او درباره ویژگی این اوراق گفت : عمده ابزارهای مالی در بازار سرمایه مبتنی بر دارایی هستند ، دراین اوراق نیز لازم است دارایی متقاضی در یکی از بورس های کالا و انرژی قابلیت معامله داشته باشد درحالی که سود میان دوره ای هم ندارد .

یادآورمی شود : جواد عشقی‌نژاد مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد، علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، سعید اسلامی بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، سید روح‌اله حسینی مقدم مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت ،سلمان خادم المله مدیرعامل تامین سرمایه امین، احسان مرادی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان و محمد وطن پور مدیرعامل تامین سرمایه سپهراعضای پانل نقش بازار سرمایه در توسعه صنعت پتروشیمی بودند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید