آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

درانتظار تعرفه / بیمه صنعتی که نتوانست عبارت “نرخ شکنی ” را از پیشانی خود پاک نماید /

مثلث مالی – لیلا اکبرپور: پیگیری اخبارامروز صنعت بیمه کشورمان یاد آوراتفاقات دهه گذشته است . انتقاد بیمه گران از نرخ شکنی های رقبا در سندیکای بیمه گران که دستورالعمل مناقصات بیمه ای وبرخورد اتکایی با بیمه گرمتخلف را به دنبال داشت تا بررسی های شورای عالی بیمه برای ایجاد تشکلی مستقل به نام "لیدر" که بتواند نرخ و شرایط فنی تعیین نماید، همگی یادآور دوره ای است که صنعت بیمه در نظام تعرفه ای فعالیت می کرد. نظامی که بسیاری خواستار حذف آن بودند و منسوخ شدن این نظام در دنیا ، ادله اصلی آنها بود . بازاری که برغم حذف تعرفه ها ورفتن به سوی آزاد سازی ، هیچ گاه موفق نشد ، عبارت "نرخ شکنی " را از پیشانی خود پاک نماید .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی – لیلا اکبرپور: پیگیری اخبارامروز صنعت بیمه کشورمان یاد آوراتفاقات دهه گذشته است . انتقاد بیمه گران از نرخ شکنی های رقبا در سندیکای بیمه گران که دستورالعمل مناقصات بیمه ای وبرخورد اتکایی با بیمه گرمتخلف را به دنبال داشت تا بررسی های شورای عالی بیمه برای ایجاد تشکلی مستقل به نام “لیدر” که بتواند نرخ و شرایط فنی تعیین نماید، همگی یادآور دوره ای است که صنعت بیمه در نظام تعرفه ای فعالیت می کرد. نظامی که بسیاری خواستار حذف آن بودند و منسوخ شدن این نظام در دنیا ، ادله اصلی آنها بود . بازاری که برغم حذف تعرفه ها ورفتن به سوی آزاد سازی ، هیچ گاه موفق نشد ، عبارت “نرخ شکنی ” را از پیشانی خود پاک نماید .

اززمانی که بیمه مرکزی برای نخستین باراعلام کرد ، در پی حذف نظام تعرفه است ، بیش از ۱۴ سال می گذرد. سال ۸۵ نوروزکهزادی رییس کل وقت بیمه مرکزی حذف نظام تعرفه‌ را باعث افزایش رقابت شرکت‌های بیمه برای ارائه خدمات با کمترین قیمت عنوان کرد اما دوره کوتاه ریاستش فرصت پرداختن به این موضوع را نداد. سپس درسال ۸۷ فرشباف ماهریان به عنوان رییس کل بیمه مرکزی ایران پروژه حذف تعرفه را کلید زد و توانست دوره آزاد سازی درصنعت بیمه را به نام خود ثبت نماید.

فرشباف  فرآیند حذف تدریجی تعرفه ها که گفته می شد طی ۵ سال اجرا می شود را خیلی زود در دو مرحله اجرا کرد و به چالش نرخ شکنی و دامپینگ پایان داد !

آن زمان بیمه مرکزی ایران ” به منظور نظارت و اطمینان خاطر از توانایی شرکت های بیمه برای ایفای تعهدات خود نرخ بیمه نامه های دانه درشت مانند پالایشگاه ، هواپیما و کشتی را کماکان سابق در مدیریت خود نگه داشت و دست بیمه گران را در سایر رشته ها باز گذاشت”.

بطوریکه بیمه نامه های کشتی و هواپیما به عنوان رشته های حساس که دارای شدت بالا و تواتر پایین بود و نرخ و شرایط آن در بازارهای بین المللی به صورت اتکایی توزیع می شد ، تحت نظارت مستقیم بیمه مرکزی باشد. این نظارت موجب شد تا بیمه مرکزی ازهماهنگی اطلاعات متبادل میان بیمه گذار با بیمه گران مستقیم و اتکایی اطمینان خاطر داشته باشد.

با گذشت بیش از یک دهه از آزاد سازی و زمزمه ورود لیدر به بازار بیمه  ، زمان مناسبی است تا از خود بپرسیم آیا حذف نظام تعرفه تصمیم درستی بود ؟ حذف تعرفه ها چه تاثیری در بازار داشت ؟ آیا بهتر نیست درشرایط تحریم و بحران اقتصادی کشور ، برای حل چالش بیمه گری نظام تعرفه به بازار بیمه بازگردد؟

اگر نرخ های غیرکارشناسی ارایه می شود ، اگر رقابت هنوز ، فقط برپایه نرخ است ، بازگشت تعرفه به بازار چه اشکالی دارد ؟

راه صادرات و حتی واردات بیمه بسته است وصنعت بیمه امکان انتقال هیچ ریسکی را ندارد . شرایط ویژه بازاراتکایی موجب شده تا بیمه مرکزی به دنبال راهکارهای نوینی برای توزیع ریسک درداخل کشورباشد . انتشار اوراق اتکایی ، طرح نویی که سلیمانی از ابتدای دوره ریاستش درصدد اجرای آن به منظورتوزیع ریسک درداخل کشور در نبود بیمه گران خارجی در دوران تحریم بود . طرحی که در آن مردم بخشی از ریسک های صنعت بیمه را با خرید اوراقی می پذیرند و در صورت عدم خسارات ، سود  خوبی کسب می کنند. هرچند اقتصاد ایران نیازمند طرح  های نوین برای مقابله با آثارتحریم هاست . اما، آیا برای اجرای آن باید پروژه های موفق گذشته را حذف کرد ؟ اینکه چرا بیمه مرکزی حساب مشترک یا صندوق اتکایی که سال ها پیش با حضور شرکت های بیمه برای قبولی اتکایی تشکیل شده بود را بست ، جای سوال دارد ؟ شرکت های بیمه متناسب شرایط ، مازاد ریسک های بازار داخل را قبول می کردند و این عملیات اتکایی تحت مدیریت بیمه مرکزی بود ، چه اشکالی داشت ؟

فراموش نکنیم ، اقتصاد ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و همدلی است .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید