آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

جای بیمه البرز کجاست جایگاه او کجا ؟

مثلث مالی : بیمه مرکزی عملکرد سال 98 صنعت بیمه را منتشرکرد ، یکی از نکات قابل تامل گزارش سهم شرکت های بیمه از بازار است .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : بیمه مرکزی عملکرد سال ۹۸ صنعت بیمه را منتشرکرد ، یکی از نکات قابل تامل گزارش سهم شرکت های بیمه از بازار است .

در بررسی سهم شرکت های بیمه در بازار ۹ شرکت‌ بیمه به ترتیب: ایران ۳۱,۴ %، آسیا ۱۰.۲ %، دانا ۸ %، دی ۸.۶ %، پاسارگاد ۵.۵ %، البرز ۵.۳ %، پارسیان ۴.۸ %، کوثر ۴.۱ % و معلم ۴ %، در مجموع حدود ۸۰.۱ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده و ۱۹.۹  درصد مابقی حق بیمه، توسط ۲۰ شرکت بیمه دیگر تولید شده است .

آنچه دراین آمار نظرم را جلب کرد ، سهم بیمه البرزاز بازار است . بیمه البرزی که بعد از رفتن به بورس در سال ۸۸ توانست سهم خود از بازار را از ۵/۵ درصد به ۸ درصد افزایش دهد. به عبارتی سهم بیمه البرز ازبازار طی سال های ۸۸ تا ۹۵ رشد  ۵برابری داشت . اما آمارعملکرد سال ۹۷ صنعت بیمه نشان داد که رشد ۱۷ درصدی این شرکت در تولید حق بیمه نسبت به رشد ۲۴ درصدی آسیا – ۵۳ درصدی دی –  ۲۸ درصدی دانا و ۴۲ درصدی پاسارگاد پایین تراست و همین رشد پاسارگاد موجب شد در سال ۹۸ از نظر سهم بازار جای بیمه البرز را بگیرد.

البته رسول تاجدار مدیرعامل سابق بیمه البرز درباره نگرش این شرکت درتولید حق بیمه گفته بود : سال ۹۶ سال بازگشت عقلانیت به صنعت بیمه است . حدود چهار سال پیش که تعرفه ها در صنعت بیمه برداشته شد، شاهد یک بی نظمی در بازار بودیم و برخی شرکت ها برای صدور بیمه نامه های بیشتر، تعرفه های نامتعارف مطرح می کردند که تهدیدی برای شرکت های بیمه بود اما از نیمه دوم پارسال عقلانیت به بازار بازگشته است و انتخاب بیمه گران نه بر مبنای قیمت بلکه بر اساس خدماتی که به بیمه گذار ارایه می کند، انجام می شود.

به جرات می توان از بیمه البرز به عنوان نمونه بارز تاثیرمنفی اختلافات هیات مدیره برعملکرد شرکت نام برد . زمانیکه پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان در عرضه بلوکی سهام بیمه البرز و خروج دولت از این شرکت بیمه‌ای که با حواشی زیادی مانند عدم تایید صلاحیت خریداران در اولین نوبت عرضه مواجه بود ، بلوک عرضه و مورد معامله قرار گرفت، اما ماهیت خریدار باعث شد تا بازار به این نوع خصوصی‌سازی به دیده تردید نگریسته و به‌نوعی خروج دولت از سهام بیمه البرز را «معاملات جیب به جیب» بداند.

خریدار این بلوک کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا و صندوق عشایر و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بودند یعنی خروج سهام بیمه البرز از دست دولت و رسیدن این بلوک به شخصیت حقوقی دولتی. این واگذاری در حالی صورت می گرفت که بلوک در مالکیت شرکت‌های دولتی قرار می‌گیرفتند که خود در زمینه بیمه تامین اجتماعی دولتی فعالیت داشته و مشخص نبود ، حضور شرکتی مانند بیمه البرز در کنار غول تامین اجتماعی چه سنخیتی می‌تواند با فعالیت‌های این شرکت‌های دولتی داشته باشد. از سوی دیگر این به اصطلاح «خصولتی‌سازی» برای سهامداران فعلی شرکت بیمه البرز چندان خوشایند نبود؛ چراکه شاهد افت قیمت تنها درچند روز بودند. زمانی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال حضور سهامدار خارجی در ترکیب سهامداری این شرکت می‌ شد ، امری که می‌توانست البرز را وارد زمینه‌های جدید خدمات‌دهی کرده و سبب ارتقای برند بیمه البرز شود.

اینک بخشی از سهام دولت از بیمه البرز درصندوق دارا یکم به مردم واگذار شد . در زمان تشکیل این صندوق قیمت هر سهم بیمه البرز در بازار ۱.۱۶۸ تومان بود که با تخفیف ۲۰ درصدی، هر سهم با قیمت ۷۶۵ تومان به متقاضیان فروخته شد.

تاریخ البرز

حتما بخاطر دارید ، بیمه البرزی که سال ها از نظر سهم بازار بعد از بیمه دانا قرار داشت اما بیمه مرکزی براساس ویژگی های خاص  آن ، همواره  درگزارش های متعدد نام سوم را بعد از بیمه ایران و آسیا به البرز اختصاص می داد و دانا چهارم می شد. حتی دربرخی موارد نام البرز بعد ازایران می آمد و موجب دلخوری آسیایی ها را فراهم می کرد .  

یادم می آید در دوره ریاست فرشباف ماهریان دربیمه مرکزی ایران شرکت های بیمه از نظر بهره مندی از ‏IT رتبه بندی می شدند. از لحاظ حجم عملیات بیمه ایران اول بود و البرز دوم . اما درگزارش های بیمه مرکزی نام  بیمه البرز اول می آمد.

یکبار جسارت کردم و از رییس کل وقت علت را پرسیدم . او گفت بیمه ایران دولتی است اگ ربیمه ایران را کنار بگذارید ، بیمه البرز اول است .

یکی از افتخارات البرزی ها پرداخت سریع خسارات بود. تا جایی که ریشه پرداخت خسارت در محل آتش سوزی به گذشته های این شرکت بیمه برمی گردد. در دهه ۸۰ زمانی که پرتفوی شرکت ها بررسی می شد ، روزی کارشناسی گفت : خانم ، بیمه البرز را ملاک قرار نده . این شرکت از اول متناسب ترین ترکیب پرتفوی را داشت .

مجامع این شرکت  بدون بند حسابرسی بود . یک بند حسابرسی قدیمی از یک قرارداد همکاری با بیمه آسیا در کارنامه البرز دیده می شد که الان نمی دانم سرنوشت آن بند قدیمی به کجا رسید.

حال باید دید محسن پورکیانی که گفته می شود استراتژی خروج از بحران را در بیمه ایران اجرا و اعلام کرد زیان انباشته آن تا سال ۱۴۰۱ کاملا از بین می‌رود. دربیمه البرز چه می کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید