آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

ترکیه برای ازسرگیری واردات گاز از ایران اقدام نکرده است

مثلث مالی : بیژن زنگنه وزیر نفت گفت : درسه حوزه وزارت خانه نفت برنامه‌های وسیعی برای ایجاد جهش تولید در نظر گرفته شده است .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : بیژن زنگنه وزیر نفت گفت : درسه حوزه وزارت خانه نفت برنامه‌های وسیعی برای ایجاد جهش تولید در نظر گرفته شده است .

زنگنه درباره اولین حوزه که مربوط به تولید از میادین مشترک نفتی غرب کارون و اتمام پروژه بخش دریایی میدان گازی پارس جنوبی است. گفت : در این راستا هفته گذشته فاز ۱۱ پارس جنوبی با موفقیت شروع به کار کرد؛ در حوزه پتروشیمی نیز برنامه‌های وزارت نفت برای جهش دوم این صنعت تا آخر امسال به نتیجه خواهد رسید. پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۰ سال میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور به رقم سالانه ۱۰۰ میلیون تن ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهیم رسید. همچنین برای اتمام پایانه جاسک، طرح‌های گازرسانی روستایی و بهینه‌سازی مصرف گاز و مصرف سوخت خودروها نیز برنامه‌های وسیعی در نظر داریم.

وی  در ادامه با اشاره به ضرورت رهایی از خام‌فروشی میعانات گازی گفت: برنامه وزارت نفت این است که با ساخت پالایشگاه میعانات گازی دیگر ظرفیتی برای صادرات این محصول به صورت خام وجود نداشته باشد و میعانات گازی کشور عمدتا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه سیراف تبدیل به فرآورده شود.

وزیر نفت افزود : البته طرح سیراف باید به صورت پتروپالایش پیاده‌سازی شود؛ زیرا پالایشگاه سیراف، سوخت تولید نمی‌کند بلکه نفتا تولید می‌کند و این نفتا باید دوباره خوراک واحدهای پتروشیمی شود.

زنگنه ادامه داد: تولید حداکثری میعانات گازی از پارس جنوبی و سایر میادین به حدود ۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد. با اجرای فاز مجازی چهارم ستاره خلیج فارس، میزان خوراک این واحد به روزانه ۴۸۰ هزار بشکه خواهد رسید و امیدواریم با اجرایی شدن طرح سیراف تمامی آن یک میلیون بشکه میعانات گازی توسط پالایشگاه‌ها به مصرف برسد.

وزیر نفت گفت: برای احداث سایر پالایشگاه‌های کشور، به ازای هر بشکه ۳۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است اما این عدد برای تولید بنزین در طرح سیراف حدود ۸ هزار دلار است. همچنین اگر به جای بنزین در این طرح نفتا تولید شود که هزینه سرمایه‌گذاری به ازای هر بشکه به ۵ هزار دلار کاهش می‌یابد.

وی اشاره کرد: پالایشگاه تهران تمایلی برای حضور در طرح سیراف نداشت و در نتیجه ما هم به دنبال روش دیگری برای سرمایه‌گذاری در این طرح هستیم؛ زیرا قرار بود احداث یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در طرح سیراف بر عهده پالایشگاه تهران باشد که این پالایشگاه نپذیرفت.

خط لوله صادرات گاز به ترکیه چند روزه ترمیم می‌شود اما ترک‌ها اقدامی نمی‌کنند

زنگنه درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به ترکیه گفت: به دلیل انفجاری که در اوایل سال در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه اتفاق افتاد؛ صادرات گاز ما به این کشور قطع شد و اگر چه ترمیم این خط لوله بیشتر از چند روز طول نمی‌کشد اما هنوز طرف ترک این خط لوله را ترمیم نکرده است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به پیشنهاد ایران برای ترمیم این خط لوله اظهار داشت: بنده نمی‌دانم به چه دلیلی این ترمیم به تاخیر افتاده است و حتی ما اعلام آمادگی کردیم که حاضر هستیم این خط لوله را برای آنها ترمیم کنیم ولی ترک‌ها از این پیشنهاد استقبال نکردند.

منبع : فارس

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید