آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

بیمه تعاون خود را در محک سنجش قرار داد / نسبت توانگری مالی را نمی توانیم با رتبه اعتباری مقایسه کنیم /

مثلث مالی : یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه ای که اولین رتبه اعتباری داخلی را درصنعت بیمه کشوراخذ کرده است ، درخصوص مقایسه نسبت توانگری مالی شرکت های بیمه که توسط بیمه مرکزی ایران اعلام می شود ، با رتبه بندی اعتباری داخلی گفت : این دو را نمی توان با هم مقایسه کرد و بین آنها تفاوت بسیار است . مدیرعامل بیمه تعاون در گفت و گو با پایگاه خبری مثلث مالی یاد آورشد : بیمه مرکزی در محاسبه نسبت توانگری مالی شرکت های بیمه، شاید یکی ازده ها شاخصی را که در فرآیند رتبه‌بندی اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد، را بررسی می کند .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : یونس مظلومی مدیرعامل شرکت بیمه ای که اولین رتبه اعتباری داخلی را درصنعت بیمه کشوراخذ کرده است ، درخصوص مقایسه نسبت توانگری مالی شرکت های بیمه که توسط بیمه مرکزی ایران اعلام می شود ، با رتبه بندی اعتباری داخلی گفت : این دو را نمی توان با هم مقایسه کرد و بین آنها تفاوت بسیار است .

مدیرعامل بیمه تعاون در گفت و گوی لایو اینستاگرامی با پایگاه خبری مثلث مالی یاد آورشد :  بیمه مرکزی در محاسبه نسبت توانگری مالی شرکت های بیمه، شاید یکی ازده ها شاخصی را که در فرآیند رتبه‌بندی اعتباری مورد استفاده قرار می‌گیرد، را بررسی می کند .

مظلومی افزود : بعضی وقت‌ها درخصوص برخی از نسبت های توانگری شرکت های بیمه پرسیده می شود  ، “چگونه  نسبت توانگری فلان شرکت بیمه با این زیان انباشته ، یک است ، زیرا  توانگری مالی از یک زاویه به ارزیابی شرکت می‌پردازد، درحالی که برای تعیین رتبه اعتبار شرکت بیمه ، شاخص‌های زیادی از جمله شاخص توانگری مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مظلومی درخصوص نحوه اعتبار سنجی بیمه تعاون توسط موسسه برهان توضیح داد :  موسسه رتبه‌بندی برهان در سال ۹۶ مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده و در این فاصله هم فعالیت‌های خوبی داشته، کادر بسیار مجرب و ماهر و بادانشی دارد و موسسات، شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی را در این فاصله رتبه‌بندی کرده و شرکای خارجی هم دارند ، ما هم در اولین قدمی که در زمینه رتبه‌بندی برای بیمه تعاون برمی‌داریم، موسسه برهان را انتخاب کردیم و از آن‌ها خواستیم که شرکت بیمه تعاون را رتبه‌بندی کنند.

وی ادامه داد : فرایند رتبه‌بندی حدود شش ماه به طول انجامید و در تمام این شش ماه، همکاران من با کارشناسان و مدیران موسسه برهان در ارتباط تنگاتنگ بودند، تمامی اطلاعاتی که بیمه تعاون به‌عنوان شرکت بورسی منتشر کرده بود، در اختیارشان قرار گرفت و هر اطلاعات دیگری که نیاز داشتند، در اختیارشان قرار گرفت و نهایتا درهفته اول شهریور رتبه اعتباری A1+ برای کوتاه‌مدت و bbb در بلندمدت بیمه تعاون را اعلام کردند.

مدیرعامل بیمه تعاون درخصوص رتبه اعتباری بلندمدت گفت : موسسات ریتینگ وقتی که یک شرکت بیمه یا یک موسسه خدمات مالی را Rank می‌کنند، به دو صورت نظرشان را اعلام می‌کنند که در حال حاضر که این موسسه چه وضعیتی دارد و چشم‌اندازش در بلندمدت به چه صورت خواهد بود و معمولا رتبه بلندمدت را یک مقدار با احتیاط تعیین می‌کنند .

مظلومی درخصوص Rate بیمه تعاون گفت : این رتبه نشان می‌دهد که در بلندمدت هم بیمه تعاون دارای ثبات و توانگری برای ایفای تعهداتش است  و در حال حاضر هم وضعیت بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بیمه تعاون با بیان اینکه شرکت‌های بیمه در ایران ملزم به رتبه‌بندی نیستند و ما کاملا داوطلبانه برای رتبه بندی اقدام کردیم ، متذکرشد : می‌خواستیم خود را در محک سنجش قرار دهیم، بخصوص در محک سنجش یک شخص بیرونی و مستقل .

مظلومی ادامه داد : وقتی رتبه‌بندی در مورد یک موسسه خدمات مالی صورت می‌گیرد، اول اینکه یک شفافیتی ایجاد می‌شود، زیرا  موسسه  گزارش های خود منتشر می‌کند و در معرض دید عموم قرار می‌دهد، سپس آن شرکت با سایرشرکت های مشابه آن صنعت مقایسه می شود .

وی افزود : “بنابراین افرادی که می‌خواهند درشرکتی که رتبه اعتبار دارد ،  سرمایه‌گذاری کنند، افرادی که می‌خواهند بیمه‌نامه‌هایشان را از این شرکت خریداری کنند ،  این قابلیت مقایسه را پیدا می‌کنند که آیا این شرکتی که من دارم از آن بیمه‌نامه می‌خرم، چگونه بیمه گری است . آیا می تواند در آینده به  تعهداتش ایفا کند ؟

 متقابلا شخصی که می‌خواهد در یک شرکتی سرمایه‌گذاری کند، متوجه می‌شود که این شرکت  از نظر شرایط مالی چه وضعیتی دارد . آیا شرکتی است که در سرازیری سقوط قرار گرفته یا شرکت باثباتی است . این مرحله یعنی بیمه گذار و سرمایه گذا با اطمینان بیشتری تصمیم خواهند گرفت .

مدیرعامل بیمه تعاون درخصوص شرکت های رتبه بندی اعتباری بین المللی گفت : در دنیا موسساتی هستند که اعتبار شرکت ها را رتبه بندی می کنند ، موسسات بین‌المللی مثل S&P، Fich،  AMS که معتبرترین موسسات رتبه‌بندی یا ریتینگ دنیا هستند، ولی این شرکت‌ها متاسفانه به دلیل تحریم‌ها حاضر نیستند که شرکت‌های ایرانی را rate کنند.

مدیرعامل بیمه تعاون درباره استقبال فعالان اقتصادی از رتبه‌بندی داخلی یاد آورشد : به هر حال این فرهنگ‌سازی باید از یک جایی شروع شود . بنده و افرادی امثال من این مسئولیت را داریم که خودمان از خودمان این فرهنگ‌سازی را شروع کنیم.

طبیعتا برای بیمه‌گذاری که درمرحله انتخاب بین دو بیمه گر مشابه از نظر نسبت  توانگری مالی ، قرار دارد ، مسلما  گزارش  مستقل و بی‌طرفانه یک موسسه‌ای که مجوزش را از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته و اعلام می کند ، این شرکت بیمه ارزیابی شده، باثبات است و می‌تواند در بلندمدت به تعهداتش عمل کند . تصمیم گیری را راحت تر خواهد کرد و به‌عنوان مشتری ترجیح می دهد با شرکتی که دارای رتبه است ، همکاری داشته باشد .

مظلومی درخصوص تاثیر طرح توقف کسب و کار ناشی از پاندمی  بر نحوه اخذ رتبه اعتباربیمه تعاون توضیح داد : خوشبختانه از همان ابتدا که طرح وارد بازار شد ، پوشش های خوب اتکایی برایش اخذ کردیم. چون طرح توقف کسب و کار ناشی از پاندمی از نوع ریسک‌های بنیادی است و می‌تواند یکدفعه همه آن پروژه هایی که بیمه کردیم را دچار خسارت کند. بنابراین ما از همان ابتدا پوشش اتکایی کامل و بسیار مناسبی را برای این بیمه‌نامه‌ها دریافت کردیم که همه بیمه‌گرهای اتکایی هم به تعهداتشان عمل کردند.

مظلومی ضمن قدردانی از رییس کل بیمه مرکزی ایران در حمایت از طرح توقف کسب و کار ناشی از پاندمی که در ایام کرونا توسط بیمه تعاون به بازار عرضه شد ، ادامه داد : تعهداتمان را خیلی سریع و فوری انجام دادیم و الان بعضی وقت‌ها می شنوم که بیمه تعاون را به این عنوان ‌که “همان بیمه ای است که تعطیلی و کسب و کارها را بیمه می‌کند”، می‌شناسند. این خوشنامی که برای ما ایجاد کرد، ارزش این را داشت، هرچند که این بیمه‌نامه،  سودده نبود اما پوشش های کامل اتکایی نتیجه رضایت بخشی را به دنبال داشت .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید