آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

بیانیه نهایی شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای / آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را در چارچوب توافق برجام لغو کند

مثلث مالی : معاون امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان از آمریکا خواسته است تحریم‌های خود علیه ایران را در چارچوب توافق برجام لغو کند. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نوشت: در حالی که مذاکرات هسته‌ای بار دیگر در وین از سر گرفته شده است، رزماری دیکارلو (Rosemary DiCarlo)، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل گفت: «من از آمریکا می‌خواهم همانطور که در برجام آمده، تحریم‌های ایران را لغو کند و تسهیلاتی برای تجارت نفت ایران ایجاد کند».

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : معاون امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد این سازمان از آمریکا خواسته است تحریم‌های خود علیه ایران را در چارچوب توافق برجام لغو کند. باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نوشت: در حالی که مذاکرات هسته‌ای بار دیگر در وین از سر گرفته شده است، رزماری دیکارلو (Rosemary DiCarlo)، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل گفت: «من از آمریکا می‌خواهم همانطور که در برجام آمده، تحریم‌های ایران را لغو کند و تسهیلاتی برای تجارت نفت ایران ایجاد کند».

وی در نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران گفت: «همراه با دبیرکل سازمان ملل برای درخواست از دولت آمریکا به منظور لغو یا تعلیق تحریم‌ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تمدید معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با ایران به واشنگتن سفر می‌کنم.»

وی افزود: «ما کشورهای عضو سازمان ملل و بخش خصوصی را به همکاری با ایران دعوت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم در این خصوص از ساز و کارهای موجود از جمله ساز و کار حمایت بین المللی از تبادل تجاری (اینستکس) و توافق تجاری سوئیس درباره کالاهای بشردوستانه استفاده کنند.»
 


این مقام سازمان ملل که در شورای امنیت سخن می‌گفت، اضافه کرد: «کاهش تحریم‌ها برای برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مهم است. برای مثال باید تحریم‌ها کاهش یابد تا امکان انتقال اورانیوم غنی شده از ایران در ازای اورانیوم طبیعی فراهم شود».

در مورد ایران هم دیکارلو از این کشور خواست به تعهدات برجامی خود عمل کند. وی ادعا کرد آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به نقض تعهدات برجامی توسط ایران اشاره دارد.

به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، تهران نیز به صورت گام به گام از تعهدات برجامی خود کاست. آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند هم اکنون درهای دیپلماسی برای توافق باز است.

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، گفت کشورش برای از سرگیری تعهدات هسته‌ای خود هیچ پیش شرط یا شرط جدیدی نگذاشته است و همه تدابیر اتخاذ شده بعد از خروج آمریکا از برجام، قابل برگشت بوده اند.

تخت روانچی: اگر شروط ایران پذیرفته نشود، دستیابی به توافق بی فایده است

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما هیچ پیش شرط یا شروط جدید را در مذاکرات وین مطرح نکرده ایم، بلکه این همان شروطی است که به تعهدات متقابل منجر شد. اگر شروط مطرح شده از سوی ایران در مذاکرات وین اجرا نشود، دستیابی به توافق هیچ فایده‌ای برای ملت ایران نخواهد داشت.

وی افزود: برخی کشورها شما را فریب می‌دهند و چنین وانمود می‌کنند که اصرار ما بر بازیابی حقوق مان، اتخاذ مواضع سخت و غیر منعطف است. برخی کشورها به گونه‌ای رفتار می‌کنند انگار ایران توافق منع گسترش سلاح هسته‌ای را نقض کرده است.

تخت روانچی تصریح کرد: به محض اینکه طرف مقابل به صورت کامل به پایبندی به تعهدات خود باز گردد، ایران به صورت فوری از همه تدابیری که اتخاذ کرده است، عقب نشینی خواهد کرد. ما بر ضرورت لغو همه تحریم‌ها علیه ایران اصرار داریم. ما به ارائه ضمانت‌هایی نیاز داریم که اطمینان کسب کنیم توافق بار دیگر نقض نخواهد شد.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران تحت تدابیر راستی آزمایی شفافی قرار گرفته است که شدیدترین و سخت‌ترین نمونه از زمان تأسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. مذاکرات وین می‌تواند موفق باشد، البته اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد. موفقیت مذاکرات از طریق اتهام زنی و ارعاب امکانپذیر نیست.

نماینده ایران ادامه داد: سیاست خارجی ایران، بر احترام به قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری و سیاست منطقه‌ای ما بر اهمیت اتحاد همه کشورهای منطقه برای عبور دوستانه از اختلافات استوار است.

مجید تخت روانچی در پایان گفت: منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است و آمریکا تنها عامل ایجاد وضع موجود نیست، بلکه برخی کشورهای اروپایی نیز اسلحه‌های مرگبار را به منطقه ما صادر می‌کنند.

انتقاد نماینده روسیه از تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات

دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما باید به دیپلماسی برای موفقیت در مذاکرات هسته‌ای فرصت بدهیم. ما باید درک کنیم مذاکرات وین روندی ساده نیست که به سرعت به نتیجه برسد.

وی افزود: تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همزمان با مذاکرات وین، سیاست مناسبی نیست.

نماینده چین: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید لغو شود

نماینده چین در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای، پرونده هسته‌ای را به سرعت به سوی بدتر شدن پیش برد. مذاکره تنها راه حل بحران پرونده هسته‌ای ایران است. تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود.

وی افزود: آمریکا باید تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه ایران لغو کند. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، نقض معیارها و موازین بین المللی است. ایران نیز باید تفاهم لازم را برای رفع نگرانی طرف‌ها از توسعه توان هسته‌ای خود نشان دهد. اگر صلح در خاورمیانه محقق نشود، همه جهان متضرر خواهد شد. ما به ایران واکسن کرونا ارسال کرده ایم و به تلاش‌های خود برای کمک به ایران ادامه می‌دهیم.

نماینده آلمان: برجام همچنان قابلیت اجرا و ضرورت فوری دارد

نماینده آلمان در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: همچنان معتقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، امکان اجرا و ضرورت فوری دارد.

وی مدعی شد: ایران گام‌های نگران کننده برداشته است و از سانتریفویژهای پیشرفته استفاده می‌کند و سطح غنی سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد رسانده است. ما از اقدام ایران در راستای محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران هستیم. ما همچنین از توسعه توان راکتی ایران احساس نگرانی می‌کنیم و معتقدیم این فعالیت‌ها صلح را در منطقه تقویت نمی‌کند.

ادعای نماینده آمریکا: مواضع ایران در مذاکرات وین غیر واقعی است

لیندا توماس گرینفیلد، همتای آمریکایی تخت روانچی هم از آمادگی کشورش برای بازگشت به برجام در صورت عمل مشابه از سوی ایران خبر داد.

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: متأسفانه ایران در مذاکرات وین مواضع غیرواقعی اتخاذ کرده است.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: رئیس جمهور بایدن بر پایبندی آمریکا به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک در صورت پایبندی ایران به آن تأکید کرده است. اقدامات ایران در راستای نقض توافق هسته ای، به این کشور در مذاکرات هیچ قدرتی نمی‌دهد. ایران باید همکاری لازم را برای از بین بردن نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نشان دهد. ایران اگر خواهان پایبندی متقابل به توافق هسته‌ای است، باید در مذاکرات جدی باشد.

نماینده فرانسه: مواضع تیم مذاکره کننده ایران در وین نا امید کننده است

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد ایران از تعهدات خود عقب نشینی کرده و مواضع تیم مذاکره کننده ایران در وین ما را نامید کرده است. ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند.

وی در ادامه اظهارنظر خود گفت: ایران در مقابل دو گزینه قرار دارد: یا به تنش آفرینی هسته‌ای خود که به بحرانی واقعی منجر می‌شود ادامه دهد و یا توافقی منصفنامه را که به نفع ملت این کشور است، انتخاب کند.
 


ادعای نماینده انگلیس: ایران در صورت اصرار بر مواضع خود مسئول فروپاشی توافق هسته‌ای است

نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد ایران در مذاکرات وین خواسته‌های جدید و مبالغه آمیز مطرح کرده است. برنامه هسته‌ای ایران به سطح بی سابقه‌ای رسیده است. ایران در زمینه بازرسی و تجهیزات مراقبتی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نکرده است. امیدواریم ایران دستیابی به یک توافق عادلانه و فراگیر را که به نفع ملت این کشور است، انتخاب کند. ایران در صورت اصرار بر مواضع خود، مسئول فروپاشی توافق هسته‌ای خواهد بود.

رئیس هیئت اتحادیه اروپا: هیچ جایگزینی برای مذاکره با ایران وجود ندارد

رئیس هیئت اتحادیه اروپا در سازمان ملل در گزارش خود به نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: هیچ جایگزینی برای مذاکره با ایران با هدف تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور وجود ندارد. طرف‌های مذاکره کننده با ایران احساس می‌کنند وقت رو به اتمام است و باید به توافق دست یابند. ما درباره همکاری نکردن ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران هستیم. ما پیامدهای اقتصادی منفی بر ایران را به علت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور درک می‌کنیم.
 


نماینده تونس: طرفین مذاکرات هسته‌ای از تشدید تنش و بی اعتمادی خودداری کنند

نماینده تونس در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: از هر دو طرف مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم از هر گونه اقدام یا اظهارنظری که بی اعتمادی و تنش را تشدید می‌کند، خودداری کنند. ما بر اهمیت تشکیل منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه تأکید می‌کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید