آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

بانک کشاورزی بیش از ۶۳ درصد نیازبخش کشاورزی را تامین کرد / با رشد سپرده سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان

مثلث مالی : تعامل و همکاری در امهال مطالبات نتیجه نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش با مدیرعامل بانک کشاورزی بود.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : تعامل و همکاری در امهال مطالبات نتیجه نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش با مدیرعامل بانک کشاورزی بود.

روح الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی با حضور در هفدهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تولیدکنندگان و صادرکنندگان این بخش پیرامون چگونگی تامین منابع مالی به گفت‌وگو نشست. احمدرضا فرشچیان، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در این نشست یکی از مطالبات فعالان اقتصادی از بانک کشاورزی را بازنگری در دستورالعمل‌های مربوط به وثایق عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند که در ارزیابی وثایق، تسهیلی از سوی بانک کشاورزی صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها، اقدام به ارائه تسهیلات مالی با بهره مناسب به فعالان اقتصادی کرده‌اند، افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی انتظار دارند که ارائه تسهیلات ویژه از سوی بانک کشاورزی به فعالان این بخش صورت گیرد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال، نقش تشکل‌های حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در اهلیت‌سنجی فعالان اقتصادی این حوزه را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه تشکل‌ها و اتحادیه به خوبی می‌توانند از عهده این امر برآیند، افزود: بانک کشاورزی در این زمینه می‌تواند روی تشکل‌ها در خصوص اهلیت‌سنجی از بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی، متکی باشد.

مهدی تقوی‌فر، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، نیز خواستار معرفی نماینده‌ای از سوی مدیرعامل بانک کشاورزی به عنوان رابط میان این بانک و اتاق تهران برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی شد. هم‌چنین هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌وکار اتاق تهران، نیز در این نشست، پیشنهاد راه‌اندازی میز خدمت مربوط به اقتصاد کشاورزی در اتاق تهران را مطرح کرد و یادآور شد که از طریق این خدمت، تعامل و همکاری میان اتاق تهران و بانک کشاورزی قابل توسعه است و طی این همکاری مشترک، خدمات مناسب‌تری می‌توان به فعالان اقتصادی ارائه داد.

درخواست برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صادراتی در ادامه این نشست صدرالدین نیاورانی، نایب‌رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، با اشاره به بسته بودن مرزهای صادراتی ایران به دلیل شیوع کرونا، از مدیرعامل بانک کشاورزی خواست تا در این شرایط سخت، واحدهای صادراتی در بخش کشاورزی را مورد حمایت بیشتر قرار دهد.

وی یکی از معضلات کنونی صادرکنندگان کشاورزی را کمبود کانتینرهای یخچال‌دار عنوان کرد و با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن اقدام به پرداخت تسهیلات با سود ۱۲ درصد به بنگاه‌های صادراتی کرده ‌است، خواستار اعطای تسهیلات مناسب‌تر به این بخش از فعالان اقتصادی از سوی بانک کشاورزی شد.

قباد فرهادی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی نیز با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کود کشاورزی، با بیان اینکه ارز موردنیاز این بخش باید از طریق بازار یا ارز نیمایی تامین شود، افزود: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به شدت افزایش یافته و این در حالی است که دریافت تسهیلات مورد نیاز از بانک کشاورزی نیز زمان‌بر و دشوار شده است.

مجید رزم‌آذر از انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی نیز طی سخنانی، با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی این بخش در کشور، به دانش تولید کود کشاورزی دست یافته‌اند، کمک برای تامین سرمایه در گردش واحدهای این بخش از سوی بانک کشاورزی را خواستار شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که واحدهای تولیدی کود کشاورزی می‌توانند در قالب کشت قراردادی، کود مورد نیاز کشاورزان را تامین کنند و این در حالی است که واحدهای تولیدی این حوزه برای ورود تکنولوژی‌های جدید نیاز به حمایت دارند. علی‌اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، نیز، مشکلات مربوط به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی این بخش را یکی از چالش‌های جدی این حوزه عنوان کرد و خواستار کمک تسهیلاتی از سوی بانک کشاورزی به واحدهای تولید خاویار در کشور شد.

هم‌چنین حسن رکنی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی در هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: واحدهای تولیدی خوش‌حساب در بخش کشاورزی باید مورد تشویق و حمایت قرار گیرند که در حال حاضر این‌گونه نیست. وی همچنین خواستار تعامل و همکاری بیشتر میان بانک کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی در راستای کمک به بهره‌وری واحدهای تولیدی در بخش طیور شد. لطف‌الله سعیدی، از فعالان این حوزه و از مهمانان کمیسیون کشاورزی، مطالبه بخش خصوصی از دولت برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی را در شرایط کنونی، منطقی دانست.

امهال مطالبات از سوی بانک کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در این دیدار، با تاکید بر اینکه این بانک دولتی طی چند سال گذشته، گام‌های بلندی در عرصه بانکداری و تجهیز منابع برداشته است، افزود: طی سه سال اخیر، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع سپرده‌های بانک کشاورزی رشد داشته است که اتفاق خوبی است و نشان می‌دهد که اقبال به سوی این بانک افزایش یافته است. روح‌الله خدارحمی افزود: آمارهای مربوط به سال ۹۶-۹۷ نشان می‌دهد که ۶۳.۵ درصد از نیاز مالی بخش کشاورزی کشور توسط بانک کشاورزی تامین منابع شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته، توسعه گلخانه‌ها در کشور در دستورکار بانک کشاورزی قرار گرفت و برای هزار هکتار پرداخت تسهیلات از سوی این بانک صورت گرفت، افزود: یکی از برنامه‌های حمایتی امسال بانک کشاورزی، بر حل مشکلات مربوط به تهیه کانتینرهای یخچال‌دار از سوی فعالان اقتصادی متمرکز شده است.

خدارحمی با بیان اینکه طیق گسترده‌ای از نرخ‌ها در بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی وجود دارد، در خصوص موضوع وثایق بانکی که تسهیل در آن یکی از مطالبات فعالان اقتصادی در این نشست بود، گفت: در ارتباط با طرح‌های بزرگ کشاورزی، کارشناسان دادگستری اقدام به ارزیابی‌های وثایق می‌کنند و زمانی وثیقه آزاد می‌شود که یا پول تسهیلات داده شده آزاد شده باشد یا آنکه برای تمدید دوره بازپرداخت، وثایق مشابه به بانک ارائه شده باشد.

بنابراین قوانین و دستورالعمل‌های نظام بانکی این اجازه را به ما نمی‌دهد که ارزش برخی وثایق برای کسر از کل وثایق ارائه شده را لحاظ کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه با اشاره به دوره شیوع کرونا در کشور و بروز مشکلات عدیده برای واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی، افزود: مدارا و تعامل در پرداخت اقساط مشتریان در دستورکار جدی بانک کشاورزی قرار گرفته و در حالی که حجم مطالبات این بانک نیز افزایش یافته اما امهال مطالبات را جدی گرفته‌ایم. خدارحمی با تاکید بر اینکه استفاده از تشکل‌ها در اهلیت‌سنجی‌ها را قبول دارد، در زمینه کمک به مشتریان خوش حساب بانک کشاورزی نیز گفت: با توجه به قوانین نظام بانکی، ممکن است که نتوانیم در زمینه بخشودگی‌ها به مشتریان خوش‌حساب کمک کنیم، اما شاید در نرخ تسهیلات به آنان تسهیلاتی در نظر بگیریم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید