آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

ایجاد تومان دیجیتال امکانپذیر است؟

مثلث مالی : رییس انجمن بلاکچین با بیان اینکه شاید "تومان" دیجیتال ارز مشترک مناسبی بین چند کشور نباشد، گفت: دینار اسلامی یا یورو به عنوان ارز مشترک بین کشورها مناسب‌تر است.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : رییس انجمن بلاکچین با بیان اینکه شاید “تومان” دیجیتال ارز مشترک مناسبی بین چند کشور نباشد، گفت: دینار اسلامی یا یورو به عنوان ارز مشترک بین کشورها مناسب‌تر است.

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاک چین ایران درباره امکان ایجاد ریال یا تومان دیجیتال مشترک با کشورهای طرف تجاری گفت: از نظر فنی می‌توان ارزی را به صورت مشترک بین چند کشور مورد توجه قرار داد، اما این مسئله کوچکترین بخش حرکت فوق به حساب می‌آید و سایر قسمت‌های آن یعنی تاثیر اقتصادی و تغییر شرایط مالی مرتبط با آن باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.  

وی در این رابطه اضافه کرد: درباره “تومان” باید گفت که به نظر نمی‌رسد ارز مشترک مناسبی بین چند کشور باشد، شاید دینار اسلامی یا یورو به عنوان ارز مشترک بین کشورها مناسب‌تر محسوب شود. واحد پول یک کشور نمی‌تواند به عنوان واحد مشترک بین چند کشور قرار گیرد و بررسی های اولیه‌ برای انجام این کار در مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری هم واحد یورو را بین چند کشور مورد توجه قرار داد.  

رییس انجمن بلاک چین درباره تاثیر اقتصادی یک ارز مشترک بین چند کشور بر ایران بیان کرد: تاثیر آن در مبادلات بین‌المللی قابل پیش‌بینی است. در صورتی که یک پیمان چند یا دوجانبه بین کشورهای مختلف که از جهت سیاست‌های خارجی به ایران نزدیک باشند، بسته شود، بنابراین مسئله فوق توانایی دورزدن تحریم سیستم بانکی را به دست خواهد آورد.

محمدی در خصوص تاثیر این مسئله بر کنترل موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌ها بانکی هستند، بنابراین وقتی در بستر بلاک چین پلتفرمی ایجاد شود، دیگر شاهد تحریم محدودیت‌های بانکی نخواهیم بود. نکته بعدی در این زمینه بحث سیاست خارجی است که باید منتظر تصمیم آن باقی ماند. با این حال بیش از یک‌ سال است که  توسط مرکز بررسی‌های تحولات و پیشرفت ریاست‌جمهوری پیشنهادی تهیه شده و تیم‌های کارشناسی از انجمن بلاک چین و دیگر مراکز مرتبط به صورت مسنقل برای تکمیل طرح فوق به آن کمک کردند.

وی در این‌باره ابراز کرد: طرح مورد اشاره در چند جلسه کمیسیون اقتصادی دولت نیز تحت بررسی قرار گرفته و تقریبا پیشنهاد پخته‌ای به حساب می‌آید که در صورت تحقق این مسئله انعقاد یک پیمان چند جانبه بین‌المللی در صورت مهیا شدن بستر آن به سرانجام خواهد رسید و چنانچه این اتفاق به تحقق برسد، مقدار زیادی از مبادلات بین‌المللی با کشورهایی که به لحاظ سیاست خارجی با ما همراه هستند، راحت‌تر صورت خواهد گرفت.  

رییس انجمن بلاک چین درباره جزییات این طرح افزود: طرح مورد اشاره از فناوری‌های نو به خصوص بلاک چین استفاده می‌کند و برای ایجاد یک رمز ارز بین چند کشوری که یک تفاهم نامه دو یا چندجانبه جهت انجام مبادلات بین‌المللی به امضا رسانده‌اند، استفاده خواهد کرد. وزارت خارجه در این خصوص بنا بود تا همکاری به خرج دهد و از کشورهایی دعوت به عمل آورد و جلساتی در همین زمینه برگزار کند که از آخرین وضعیت این کارها اطلاعی در دست ندارم. / ایبنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید