آدرس

کیش- نوبنیاد دو - تمشک دو - پلاک ۴۴۳- واحد یک

تلفن

9360 447 764 98+

ایمیل

info@mosalasmali.ir

مثلث مالی

پایگاه خبری تحلیلی

آمریکا در همراه کردن شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام ماند /

مثلث مالی : شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب در جریان نشستی مجازی پس از رای‌گیری از اعضا قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد.

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی : شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب در جریان نشستی مجازی پس از رای‌گیری از اعضا قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد.

مخالفت قابل پیش‌بینی شورای امنیت سازمان ملل متحد با طرح ایالات متحده که واشنگتن پیش‌تر برای تصویب آن رایزنی‌های زیادی با کشورهای مختلف جهان انجام داده بود، ناکامی بزرگی برای کاخ سفید چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به حساب می‌آید.

واشنگتن در نخستین واکنش به رد قطعنامه پیشنهادی خود که با مخالفت جدی روسیه و چین همراه بود این رای را «غیرقابل توجیه» خواند و تاکید کرد که برای جبران آنچه رویکرد «اشتباه» شورای امنیت خوانده شده به تلاش‌‌های خود ادامه خواهد داد.

ایران با به رخ کشیدن «دیپلماسی فعال» خود و اشاره به استحکام حقوقی توافقنامه‌های هسته‌ای وین، مخالفت شورای امنیت با قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این کشور را «شکستی تاریخی» برای آمریکا قلمداد کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتشار پیامی توییتری در این خصوص تاکید کرد: «در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد. به‌رغم همه سفرها، فشارها و دوره گردی‌ها، آمریکا توانست فقط یک کشور کوچک را با خود همراه کند.»

قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تنها دو رای موافق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را با خود همراه کرد.

جدا از ایالات متحده به عنوان کشور پیشنهاد دهنده، تنها جمهوری دومینیکن به این قطعنامه پیشنهادی رای مثبت داد. روسیه و چین که خود را آماده کرده بودند تا در صورت تصویب قعطنامه آن را وتو کنند مخالفان جدی طرح واشنگتن بودند و یازده عضو دیگر شورای امنیت از جمله بسیاری از متحدان اروپایی ایالات متحده چون فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز به آن رای ممتنع دادند.

همراهی نکردن متحدان اروپایی ایالات متحده

منتقدان اقدام آمریکا به ویژه اروپایی‌ها این رویکرد را تلاشی از سوی کاخ سفید برای کسب امتیازی بزرگ پیش از انتخابات ریاست جمهوری دانسته از افتادن در این «بازی» خودداری کردند.

آن گوگن، معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه یادآور شده که کشورش به این دلیل رای ممتنع داد که قطعنامه پیشنهادی را «پاسخی متناسب» نمی‌دانست.

وی همچنین با انتقاد از رویکرد آمریکا گفته است که واشنگتن برای کسب یک اجماع تلاش نکرد و با رویکردی یکجانبه سعی داشت اقتدار و یکپارچگی شورای امنیت را به خطر بیاندازد.

منبع : یورونیوز

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

ماموریت های شرکت بیمه اتکایی “رایا” اعلام شد

مثلث مالی : طی نامه ای از سوی دکتر علی بنیادی نائینی، چارچوب ها و الزامات قانونی و همچنین انتظارات نهاد ناظر صنعت بیمه از مدیران و دست اندرکاران شرکت بیمه اتکایی “رایا” ابلاغ شد.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید