بازار بیمه کشور ، آماده بحرانی دیگر / صیانت از آیین نامه کارمزد وظیفه بیمه مرکزی است

مثلث مالی - لیلا اکبرپور: پس از تدوین و ابلاغ آیین نامه‌ کارمزد شبکه فروش توسط بیمه مرکزی و انتقاد از اصلاحات صورت گرفته ، با ورود غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی و تشکیل جلسه شورای عالی بیمه ، اجرای آیین نامه كارمزد نمایندگی ها و كارگزاری ها به تعویق افتاد . درحالی که مقرر شده تا آیین نامه 102 باردیگر مورد بررسی قرار گیرد ، گروهی در صنعت بیمه خواستار حذف آیین نامه شده و تعیین میزان کارمزد توسط شورای عالی بیمه را دخالت در امور شرکت های بیمه می دانند .

این پست را به اشتراک بگذارید

مثلث مالی – لیلا اکبرپور: پس از تدوین و ابلاغ آیین نامه‌ کارمزد شبکه فروش توسط بیمه مرکزی و انتقاد از اصلاحات صورت گرفته ، با ورود غلامرضا سلیمانی رییس کل بیمه مرکزی و تشکیل جلسه شورای عالی بیمه ، اجرای آیین نامه کارمزد نمایندگی ها و کارگزاری ها به تعویق افتاد . درحالی که مقرر شده تا آیین نامه ۱۰۲ باردیگر مورد بررسی قرار گیرد ، گروهی در صنعت بیمه خواستار حذف آیین نامه شده و تعیین میزان کارمزد توسط شورای عالی بیمه را دخالت در امور شرکت های بیمه می دانند .

با نگاهی کلی به این موضوع طرح چند سوال ضروری است ، چه کسانی خواستار حذف آیین نامه کارمزد هستند ؟ تعیین میزان کارمزد توسط شرکت های بیمه به طور رسمی ، چه تاثیری بر بازار دارد ؟ آینده شغلی نمایندگان و کارگزاران بیمه چه خواهد شد ؟

یادم می آید در مجامع یکی از شرکت های بیمه خصوصی در سال های گذشته ، رییس هیات مدیره بانک سهامدار این شرکت در سخنرانی خود به صراحت گفت : ” چگونه می شود ، سود سهام ما از بیمه خودمان از میزان کارمزدی که به عنوان نماینده آن شرکت دریافت می کنیم ، کمترباشد ؟ “

شاید بسیاری از این گفته به راحتی عبور کردند اما همین چند کلمه ساده دارای دنیایی حرف بود ، حداقل اینکه نشان می دهد ، همواره میزان کارمزدهای پرداختی به شبکه فروش مورد توجه سهامداران بزرگ شرکت های بیمه بوده و هست و به عبارتی درصدد کاهش این میزان هستند.

البته آنچه در شرکت های بیمه طی سال های گذشته رخ داده است رفتاری در تعارض با خواسته سهامداران بزرگ است ، متاسفانه بارها دیده شده برخی از شرکت ها بدون توجه به آیین نامه های شورای عالی بیمه برای جذب پرتفوی به پرداخت بیشتری نسبت به میزان مندرج در آیین نامه ۸۳ اقدام کرده اند . بارها از کارشناسان و مدیران عامل صنعت بیمه شنیده ایم که جذب پرتفوی به هرقیمت نتیجه خوشایندی برای بازار بیمه کشور ندارد .

همانطور که سال ها پیش از نرخ شکنی و دامپینگ انتقاد می شد و برای حل آن بیمه مرکزی به سمت آزاد سازی رفت و تعرفه ها حذف شد ، امروز هم برای ساماندهی چالش های کنونی ، صحبت از حذف آیین نامه کارمزد می شود . آیا حذف تعرفه ها بازار بیمه کشور را رونق داد ؟ بعد از چند سال فعالیت در بازار بدون تعرفه ، نتیجه آزاد سازی چیست ؟

همانطور که بارها و بارها گفته شد ، بازار بدون تعرفه بازار بدون قانون نیست ، البته بازار بدون آیین نامه کارمزد هم بازار بدون قانون نخواهد بود ، اما ، بازار بیمه کشور ما آماده حذف آیین نامه کارمزد است ؟ دراین بازار چه کسانی سود می برند و چه کسانی قربانی خواهند شد ؟

در صنعت بیمه کشور ، دو دسته شرکت فعالیت دارند ، گروهی بیمه گر که تلاش دارند با تقویت شبکه فروش خود دربازار حضور داشته باشند ، منابع خود را سرمایه گذاری کنند و پاسخگوی تعهدات آتی باشند و گروه دوم که خود را قبل از بیمه گر ، سرمایه گذار می دانند . برداشت آنها از شرکت های بیمه ، شرکت های سرمایه گذاری است که می توانند بهترین سرمایه گذاری را در بازار داشته باشند و سود سرشاری نصیب سهامداران نمایند. برای این گروه شبکه فروش گسترده ضرورتی ندارد ، زیرا بیشتر پرتفوها کوتاه مدت و خود بیمه گری است . هرچند این گونه بیمه گری هم روشی پذیرفته شده است و نهاد ناظر مشکلی با آن ندارد ، اما این سبک بیمه گری توسعه خدمات بیمه و رشد ضریب نفوذ بیمه را به همراه ندارد.

درشرایط کنونی ، هنوز پایبند بودن به آیین نامه های شورای عالی بیمه بهترین روش برای حفظ بازار واقعی بیمه کشور است …

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بازار مالی

رییس کل خواستار فعالیت های بین المللی انجمن حرفه ای صنعت بیمه شد

مثلث مالی : مهندس مجید بهزادپور، با اشاره به نقش نیروی انسانی کارآمد و متخصص گفت: بیمه، صنعتی مبنتی بر نیروی انسانی است که در تمام سطوح باید به توانایی و پویایی آنها توجه ویژه داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، رئیس کل ضمن ابراز خرسندی از فعالیت انجمن حرفه ای صنعت بیمه در راستای ارتقاء سطح دانش فعالان صنعت بیمه گفت: پیشنهاد می‌شود این انجمن فعالیت خود در حوزه های بین المللی را گسترش دهد و با برگزاری دوره های بین المللی برای کارکنان صنعت بیمه، دانش تخصصی آنها با تکنیک های جدید بیمه ای و ارزیابی ریسک به روز رسانی شود.

بیمه

بیمه پاسارگاد بار دیگر در بالاترین سطح توانگری مالی قرار گرفت

مثلث مالی : شرکت بیمه پاسارگاد برای سال های متوالی در سطح یک توانگری مالی قرار گرفت. طبق ارزیابی صورت های مالی مصوب سال ۱۴۰۰ توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت بیمه پاسارگاد موفق به کسب سطح یک توانگری مالی مؤسسات بیمه با نسبت توانگری ۳۰۴ درصد شده است.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

Take a peek inside our Wonderworld

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید