جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا / می توانید سالی یک خودرو بخرید اما تا ۲ سال امکان فروش ندارید /

مثلث مالی : پرونده عرضه خودرو در بورس همچنان باز است و آخرین اخبار حاکی از آن است که نمایندگان مردم ساز و کار چگونگی اجرای این طرح را نیز تعیین کرده اند. به طوریکه هر فرد در طول سال تنها یک بار می تواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن تا دو سال بعد را نخواهد داشت.

این پست را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print

مثلث مالی : پرونده عرضه خودرو در بورس همچنان باز است و آخرین اخبار حاکی از آن است که نمایندگان مردم ساز و کار چگونگی اجرای این طرح را نیز تعیین کرده اند. به طوریکه هر فرد در طول سال تنها یک بار می تواند از بورس کالا خودرو بخرد و اجازه فروش آن تا دو سال بعد را نخواهد داشت.

طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از سوی مجلس نشینان چندیست که مطرح شده است. طرحی که گفته شد به زودی  اجرا می شود و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران به منظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی است.

بورسی ها نیز در این مورد توضیح داده بودند که  خودروهایی که با تیراژ بالا وارد کشور می شوند و همچنین خودروهای تولید داخل، در بستر بورس کالای ایران مورد معامله قرار میگیرند. در طرح نمایندگان مجلس قیمت پایه ای خواهیم داشت که این قیمت پایه، توسط شورای رقابت تصویب و تعیین می شود،  با قیمت پایه روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت و  متقاضیان روی قیمت پایه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. افرادی که بهترین قیمت را داده باشند برنده رقابت می شوند و خودرو و به آن اشخاص تعلق می گیرد.

جزئیات عرضه خودرو در بورس

در این راستا، روح الله ایزدخواه – مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس – اخیرا اعلام کرده است که وضعیت گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس ، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است. هم اکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از ۲ میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

بر این اساس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی درمورد عرضه خودرو در بورس توضیح داده است که عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودروهای سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند.

به گفته ایزدخواه، هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می کند.

کارشناسان چه می گویند؟

این مباحث درحالی مطرح می شود که کارشناسان بر این باورند که  در حال حاضر صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری‌ غلط، در حال سقوط است، از سوی دیگر بازار هم از کنترل خارج شده است؛ لذا تنها راه نجات این صنعت و بازار به صورت همزمان، آزادسازی قیمت‌ها است. اکنون راه‌حلی تحت عنوان عرضه خودرو در بورس کالا پیشنهاد داده شده است که در آن چند نکته حائز اهمیت وجود دارد. چنانچه خودرو در بورس کالا عرضه شود و سپس کشف قیمت شود و در حقیقت اجازه دهند که بازار تعیین کننده قیمت باشد، طرحی بسیار خوب است؛ البته که ضوابطی هم برای آن باید در نظر گرفته شود. به طور مثال باید حداقل‌هایی برای خریدارانی که می‌توانند در صف خرید قرار گیرند، وجود داشته باشد؛ مثل همین‌ شرایط‌هایی که برای طرح‌های فروش خودروها، برای ثبت‌نام‌کنندگان در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه همانطور که بر کسی پوشیده نیست، تعداد خودروها از تقاضاها کمتر است.

آن ها بر این موضوع تاکید دارند که  اگر قرار است خودرو در در بورس عرضه شود، باید تمام اصول آن هم رعایت شود، زیرا همچنان پای شورای رقابت به وسط کشیده شده تا قیمت خودرو پایه را تعیین کند. حضور شورای رقابت به منظور تعیین قیمت، “نقض غرض است”. اگر قرار است بازار تعیین‌کننده باشد که پس باید به همان بازار، واگذار کرد. اگر همین امروز اجرای این طرح آغاز شود، یک قیمت تعیین شده از قبل توسط شورای رقابت وجود دارد و قیمت پایه برای امروز و فردا و… مشخص است؛ پس عرضه در بورس به شرطی خوب است که تمام شرایط اصولی بورس رعایت شود. / ایسنا

انتهای پیام

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخبرنامه ما عضو شوید

دریافت تفسیر و تحلیل اخبار ، آنالیز بازار ، مصاحبه با متخصصین و کارشناسان

دریافت اخبار بیشتر...

بیمه

مدیرعامل بیمه ایران : ارزیاب خسارت پروژه های بزرگ باید مستقل باشد

مثلث مالی : مجید بختیاری مدیرعامل شرکت بیمه ایران گفت : در شرکت بیمه ایران هیچ گاه گفته نشده ، فقدان نیروهای متخصص داریم و این شرکت با دارا بودن حرفه ای ترین کارشناسان رهبری کنسرسیوم بیمه پروژه های ملی را برعهده دارد . بختیاری درگفت و گو با پایگاه خبری مثلث مالی فرآیند ارزیابی خسارات در پروژه های بزرگی مانند پالایشگاه را دارای دو مرحله دانست و درخصوص مرحله اول گفت: بعد از وقوع حادثه ابتدا ارزیابی توسط متخصصان همان رشته صنعتی انجام و گزارش اصلی با نگاه مهندسی و تخصصی از علل حادثه و خسارت ها نوشته می شود.

اخبار

بیمه گری کاندیدای نمایندگی دوره یازدهم مجلس شد / سه برنامه برای دو سال

علیرضا حجتی، کاندید نمایندگی دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی :
▫️مردم عزیز تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس؛ اغلب شما با “بیمه” سرکار داشته اید. یا “بیمه شخص ثالث” اتومبیل گرفته اید، یا از “بیمه تکمیلی درمان” بهرمند شده اید، حتی ممکن است بیمه های “آتش سوزی و زلزله”، “عمر و حوادث”، “باربری” یا انواعی از بیمه ها را خریده باشید. من ٢۴ سال است که از سطح کارشناسی تا مدیریت ارشد، در “صنعت بیمه” حضور دارم و حالا نامزد نمایندگی میان دوره ی مجلس شورای اسلامی یازدهم شده ام. بعنوان متخصص “صنعت بیمه” با سه برنامه کاربردی وارد این میدان شده ام. برنامه هایم را ساده با شما در میان می گذارم.

با ما در تماس باشید

مشتاق شنیدن نظرات شما در ارتباط با این خبر هستیم.

دریافت خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد بفرمائید